Normer och levnadsregler

Idag var det möte i Barn och Utbildningsnämnden. Vi samtalade bland annat om värdegrunden och skolutvecklingsprogrammet. En punkt på dagordningen var också hur vi kan hjälpa barn att inte bli överviktiga utan få goda kostvanor.
Jag måste få ge uttryck för min gnagande oro över att det finns så lite substans. Så ynkligt fåordigt och så grundlöst när man försöker sig på att definiera konkreta uttryck för värdegrunden-hur vi ska leva med varandra i vardagen.
Tiden är förbi när det i skolplanen stod att värdegrunden utgår från den judiskt-kristna etiken. På vilken grund vilar då den värdegrund som alla pratar om i dagens samhälle och skola? Vi ska trivas och alla ska må bra och alla ska respektera varandra. Visst! Det är bra, men var finner den enskilde eleven eller den kämpande läraren mening i tillvaron.
När jag tog upp detta var det endast den fackliga representanten som hakade på. Han är filosofilärare.....men ingen annan hakade på. Stackars vilsna elever.

Frågan kom upp om goda matvanor. Jag frågade om skolledningen tänkte göra något åt det lämmeltåg som går mellan Ferlinskolan och ICA-affären dit eleverna går för att köpa läsk, godis och choklad.
Någon spände ögonen i mig och undrade om jag ville förbjuda den trafiken. Ofta går och springer eleverna snett över gatan utan att använda övergångsställen. Tänk om en olycka skulle hända, men nej.
Skolledningen har inga planer på att påtala det olämpliga i detta. Man hoppas att goda matvanor och rejäl frukost ska ta bort godissuget. Jo. Jag tror också på att det viktiga är att en människa får en inre motivation och egen vilja att göra det som är rätt. Ändå kan jag inte låta bli att undra varför det är så fult att säga att något är olämpligt.
Jag skulle också vilja att den kristna etiken stod som grundfundament till de levnadsregler som vi behöver för att hävda alla människors lika och unika värde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0