Skavlans gäst om försoning

Ambulansföraren Kjetil Klungland var inbjuden till TV-programmet SKAVLAN. 2004 blev hans far, som var polis i Stavanger, skjuten till döds i samband med ett stort rån. 

Kjetil Klungland berättade i programmet om sin sorg, men också hur han mött sin fars mördare och övriga rånare som var inblandade i det hela. Han ville träffa dem för att utröna vad som låg bakom deras handlande och han ville få ett ansikte bakom sin fars mördare. Kjetil sa i början av inslaget att det finns något gott hos varje människa. En människa är inte bara ond eller bara god. När Kjetil tog kontakt med advokaten, fick han också senare träffa de flesta av rånarna, men inte alla. De hade långa samtal och om dem ville han inte berätta av respekt för deras integritet. Kjetil har inte känt eller känner hat emot dem.
När vi kom så långt in i programmet började min fru och jag undra varifrån denna försoning och kärlek kom ifrån. Kanske mannen är kristen, tänkte vi.
Just då får han frågan av Skavlan, hur han kan tänka och känna så och hur han orkade möte sin fars mördare.
-Jo, du förstår, jag har en levande relation till Gud och jag är kristen, svarar Kjetil ungefär.
Min fru och jag utbrast:
-Så fantastiskt! Vilket vittnesbörd! Det var det vi anade. Den kraften att förlåta kan bara komma från kärlekens Gud.
Så visligt och bra att denne man inte först basunerade ut att han var kristen och tillhörde den och den församlingen. Då hade nog många stängt sina öron direkt. Nej, han kom med sitt vittnesbörd från verkligheten och sen när folk blev nyfikna, var han beredd att berätta om sin gudsrelation.
Efter Kjetil var det dags för Tom Jones. Han berättade om sina möten med Elvis Presley och om hur de brukade sjunga gospel efter sina olika scenframträdanden. Två superkändisar som förenade sig i sin andliga längtan och sjöng evangeliet, vilket betyder det glada budskapet=gospel.
Programmet Skavlan fick en djup avslutning på en annars mycket ytlig och egocentrerad inledning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0