Reaktioner på gårdagens bloggpost om satiren på Allsången

Jag har fått några reaktioner på det som jag skrev igår kväll. Detta t.ex. skriven av M W

"Jag förstår faktiskt inte er upprördhet. Som man sår får man skörda. Som lite lagom aktiv kristen medlem i Svenska Kyrkan så blir jag lika förvånad varje gång över den oerhörda fokus som frikyrkorörelsen i stort och även högerfalangen inom Svenska Kyrkan lägger på frågor kring sexualitet. Jag köper att Homosexualitet är en synd enligt bibeln, likaså är otrohet det. Å andra sidan är girighet, förakt för svaga och utsatta det. Jag kan verkligen inte få ihop min bild av vad kristendom är för något med det absurda fokus som läggs på sexualitet från de evangeliskt kristna.
När Svenska Kyrkan kritiserar sjukförsäkringen anklagas de för att driva partipolitik, men när syntes frikyrkorna i samhällsdebatten när det gäller något annat än att lägga sig i människors privatliv?
Som ni sår får ni skörda."

Mitt svar:
Den som följer min blogg och vår församlings arbete inser genast att vårt fokus inte ligger på frågor kring sexualitet. MW frågar när frikyrkorna syntes i andra samhällsfrågor. Ja, vad säger du om biståndsfrågor, mission, migrations- och integrationsfrågor, stöd till ensamma mammor, förskolor, missbruksvård, LP-stiftelsen, rättvisefrågor, Sveriges Kristna Råds (där frikyrkan ingår) stöd för de utförsäkrade, utdelning av matkassar till människor som "fallit mellan stolarna" och mycket annat. Visst förstår vi kristna satir, men här handlade det om att ensidigt underbygga fördomar mot kristna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0