Döva iranska bröderna har fått uppehållstillstånd idag!

Idag kom ett underbart och helt fantastiskt meddelande från de båda iranska bröderna Sassan och Daniel att de fått permanent uppehållstillstånd efter mer än 9 års !!! väntan och svår kamp. Strax efteråt fick jag ett mail från deras advokat Hans Hjalmers som bekräftade att de fått PUT.

Bröderna har levt under svår psykisk press de år som de levat gömda. När de för en tid sedan fick en ny prövning och en advokat började vi hoppas igen och vi fick damma av alla gamla handlingar, skriva nya dopbevis och berättelser om hur de blivit kristna och jobbat på Erikshjälpen och vad som hänt i deras hemland Iran och vad som skulle kunna hända om de tvingades att återvända.

Bara för några dagar sedan då det kom rapporter om hur Sverige utvisat iranier blev bröderna rejält oroliga och skickade sms till mig och berättade att de var mycket rädda. Jag svarade att vi ska försöka hålla modet uppe på dem, så att de inte skriver på några handlingar att de VILL återvända.

Sassan och Daniels ärenden är ett av sex exempel som jag som ledamot i Sveriges Kristna Råds migrationsgrupp tagit fram som typexempel på konvertering när jag tillsammans med Michael Williams och George Joseph fick förmånen att möta Migrationsverkets rättschef Mikael Ribbenvik. I deras fall reagerade jag oerhört starkt på att MV skrev att "de kan hålla tyst om sin kristna tro och på så sätt klara sig i Iran". Att skriva ett sånt standardsvar om två döva unga män var förnedrande och mycket olämpligt.

Det är en glädje att konstatera att det verkar ha blivit en ny atmosfär och nytt bemötande hos Migrationsverket. Nu ställer handläggarna och utredarna relevanta frågor om vad som orsakat deras konvertering. Man lyssnar på vad de asylsökande har att berätta om vad som hänt inombords i deras hjärtan. Man lyssnar med respekt när de berättar om hur Jesus gett trygghet och förändrat deras inre människa.

Nu har vi inbjudit bröderna Farkondeh till en fest i Filipstad i slutet av juli. Säkert är det många filipstadsbor som vill komma och dela deras glädje och lyckönska dem.

TACK ALLA SOM GETT GÅVOR UNDER TIDEN SOM DE VARIT GÖMDA! TACK ALLA SOM BETT TILL GUD FÖR DEM OCH TACK ALLA JOURNALISTER SOM SKRIVIT OCH UPPMÄRKSAMMAT DERAS SITUATION. TACK ROSENGRENSKA KLINIKEN OCH KYRKOR I GÖTEBORG SOM TOG ÖVER ANSVARET FÖR BRÖDERNA NÄR DE GÖMDE SIG I DEN STORA STADEN I VÄST.

Vill du läsa mer om bröderna? Läs om dem i min bok NÄR VÄRLDEN KOM TILL STAN ELLER SÖK I BLOGGEN PÅ DERAS NAMN. JAG HAR SKRIVIT OFTA OCH MYCKET HÄR PÅ BLOGGEN.


sassan innan dopet i Betel, Hällefors


En bild tagen samma dag som vi gick in på Migrationsverkets kontor i Filipstad och då enhetschefen hotade med att ringa polisen och sätta bröderna i förvar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0