Glad att få undervisa

Att få berätta de glada nyheterna om Jesus för nyfikna människor är roligt.

Igår hade jag glädjen att få berätta varför Jesus dog för oss. Vi utgick från tiden då Israels folk bodde i Egypten. För att undgå döden skulle varje familj offra ett felfritt lamm och stryka blodet på dörrposterna.
Det judiska folket firar påsken sedan dess.

Jesus dog under påsken vid samma tid som man firade det slaktade lammet. När Jesus dog gick förlåten/draperiet i templet sönder. Då kunde folk se in i det allra heligaste rummet dit förut endast översteprästen hade tillträde. Genom Jesus kan vi alla människor nu få gå direkt till Gud. Vi får uppleva gemenskap med Gud och vi får be i Jesus namn om allt. Genom att Jesus besegrade döden och uppstod kan han hjälpa oss i de mest svåra situationer.

Jag berättade om att vi blir rättfärdiggjorda/godkända av Gud när vi tror på Jesus och ber Jesus komma in i vårt hjärta. Personen mitt emot mig sög till sig dessa ord och strålade av glädje. Tänk att Gud inte kräver att man måste göra det och det utan att vi får tjäna Gud med glädje utifrån vårt hjärtas kärlek till Gud och Jesus.  Vi konstaterade att den man älskar vill man göra det som är gott och bra för. Det är något helt annat än religionens många bud och paragrafer.

Personerna som jag fick berätta om frälsningen förenade sig i bön med mig såg så glada och tacksamma ut. Våra samtal och bibelstudier ska fortsätta och framöver ska vi ha dop, men redan på söndag ska vi döpa två andra personer som fått grundlig undervisning. Det ska bli så roligt. Det är en stor glädje när människor vill följa Jesus.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0