Hungerstrejkande iranier i Göteborg

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=260736

DAGEN skriver idag om de hungerstrejkande iranierna i Göteborg som vill uppmärksamma det faktum att iranier som själva inte vill återvända inte kan utvisas till Iran. De får heller inte uppehållstillstånd utan hamnar ofta i INGENMANSLAND, ett fruktansvärt tillstånd där många befinner sig år efter år. Jag vet om iranier som väntat i 9, 10, ja ända upp till 12 år utan att vare sig få jobba, studera eller lämna väntans psykiska påfrestningar och malande oro.

I vissa ärenden har MV utövat påtryckningar för att iranierna själva skall vilja återvända. Det värsta jag varit med om som juridiskt ombud för iranier är när man satte ner bidraget och hotade att ta ifrån den lilla familjens lägenhet eftersom föräldrarna var inlagda på psykiatrisk klinik. De flesta iranier med laga kraftvunna utvisningsbeslut har sänkta bidrag för att MV verkar vilja svälta ut dem.

I några fall har vi lyckats lösa situationen genom att man hittat ett arbete och kunnat söka uppehållstillstånd från ett annat land för att få tillfälligt (TUT) uppehållstillstånd som sedan kan förlängas om arbetet finns kvar efter två år.

Iranierna i Göteborg verkar vilja få ett kollektivt beslut att de skall få PUT i den situation som råder. MV vill inte ge såna generella löften eftersom det då kan framstå som om alla iranier som tar sig till Sverige automatiskt skulle få stanna här. Jag har i flera år kontaktat den ene chefen efter den andre för att om möjligt få klara besked om den praxis som råder. Jag har statistik på hur många iranier som utvisats och ser då att det handlar främst om såna som själva önskat åka hem.

Regeln att man får en ny prövning fyra år efter sista beslut i högsta instans skapar tro och hopp, men resulterar ofta i en ny tröttsam och oroande process. MEN under den nya processen har man ju chans att få ett jobb och slipper då att söka arbetstillstånd från ett land utanför Sverige.

Kommentarer
Postat av: Johnny Buchwald

Tack för att du uppmärksammar det här Bengt.



mvh/Johnny (6 års väntan tillsammans med iransk tjej)

2011-05-17 @ 22:24:31
URL: http://www.misstroossinte.com/
Postat av: Diana Sjöholm

Jag besökte iranierna på Gustav Adolf plats idag vid lunchtid och försökte med få till ett samtal med dem. Jag ar stor erfarenhet av Asien och dess folk, men till min stora besvikelse måste jag säga att de här människorna precis som kurderna, somalierna och fler från tredje världen; Är väldigt bra på att tvinga sig fram "i alla lägen" jag vet vad jag talar om! Vilken grupp blir det härnäst? Får de stanna, kommer det nya hela tiden! Har vi råd med dem i denna arbetslöshet som råder i Sverige? Vill vi ha dem här? Nej, knappast! Vi är så förbannat trötta på dessa gapiga folk som alltid gör som de vill, inte som de borde - ta seden dit de kommer! Det fick jag göra när jag bodde i ett grannland till Iran!!! Kyss mig i röven, sluta spela teater!!!

2011-05-19 @ 19:40:52
Postat av: Lisbeth Börjesson/Karlmark

Ska alla iranier bo i Sverige? Vart ska vi svenskar ta vägen?

Jag vägrar! Jag vill inte bli muslim! Håll det för er själva, vi prackar inte på er någon kristendom!

2011-05-19 @ 19:48:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0