Rättsosäker asylprocess

Kommer inte acceptera att lögner och missuppfattningar slutligt ska få avgöra om en person behöver skydd i Sverige. Alla tre migrationsinstanser håller med utredaren att den nykristne unge mannen inte kan vara kristen "eftersom han inte kan läsa och endast gått tre månader i skola." Vad de INTE VELAT FÖRSTÅ OCH LYSSNA TILL är att han gått i skola I 2 ÅR I SVERIGE och lärt sig svenska och att läsa dari. Nu ska jag skriva ett öppet brev till migrationsministern och alla talespersoner i partierna. Så här rättsosäkert får det inte vara!

OBS! Detta inlägg gäller inte Naser, men beslutet är lika dåligt underbyggt som hans.
Det är skrämmande att ta del av hur de olika instanserna tycks lita på varandra och inte verkar bry sig om att ta reda på fakta.

Idag har man talat på radion om barnens rätt att få bli hörda och lyssnade till i asylprocessen. De båda killar som jag försökt hjälpa har inte blivit intervjuade på de punkter där Migrationsverket har invändningar. MV hade lätt kunnat avgöra vad som är sant eller falskt genom att genomföra en intervju. Det gjorde man med de båda andra afghanska ärendena som jag har full insyn i och där man kom fram till att de skulle ha permanent uppehållstillstånd. I de fallen fick killarna åka ner till Göteborg och bli intervjuade och då kunde utredaren själv konstatera fakta. Jag fattar absolut inte hur man kan underlåta att själv bilda sig en uppfattning om man nu inte VILL lyssna till trovärdiga personer som skrivit inlagor, vädjanden och intyg.

Jag är fortfarande optimistisk över att de båda pojkarna till sist ska få rättvisa och få skydd i Sverige. Men vägen dit och kampen har varit lång och tär på psyket. Känner dock stöd från många människor och vet att rättvisa till sist kommer att skipas.

Kommentarer
Postat av: Jan

Hej.



Angående den unge mannen.



"eftersom han inte kan läsa och endast gått tre månader i skola."...så ska han inte få vara kvar här då han inte kan vara kristen pga det.



Men...Enligt Miggan då.

Fråga dom vad det betyder att man tillhör för religion om man "bara" kan sitt eget språk...mao INTE svenska.Är man okristen då?



Betyder lässvårigheter att man tillhör nån annan religion än just kristendomen?



O framförallt.Varför är kristendomstankar en förutsättning för att vara här för det första?



Finns ju en massa andra religioner i detta land.Varför ska han behöva vara just kristen för att få vara här?



Låter verkligen som Miggan gjort en blunder..



Menar du verkligen att Miggan kräver att killen ska vara just kristen för att ens få vara här?



Det måste ju vara bland den största blundern NÅN kan göra om du frågar mig.



Men skit samma, Oavsett om dom nu tycker att det är viktigt...



"eftersom han inte kan läsa och endast gått tre månader i skola."



Ehh..Enligt mig i alla fall...Är inte det ett argument till att han ska få vara kvar o kanske lära sig språk o FÅ gå i skola?



Ärligt, Fråga NÅN politiker överhuvudtaget som anser att ickeskolade INTE kan vara kristna...Om dom dessutom inte kan svenska skulle det vara ännu otroligare!



Låter helt sjukt enligt mig.



Fråga Miggan det.Enligt mig i alla fall kanske det skulle hjälpa.



Varför skulle skolgång eller språkbruk vara en förutsättning för att vara kristen med kortare ord?



Kanske åt helvete men hoppas jag hjälper lite i alla fall..



Ha det

Jan



2011-11-11 @ 04:14:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0