Näthatet sprider sig

De senaste månaderna har jag läst mycket fördomsfullt, rasistiskt och främlingsfientligt på Facebook och på olika bloggar samt länkar till artiklar i både profan och kristen press.. En del av de lögner som spridits och gillats handlar om romer och somalier, grupper som av somliga tycks helt okey att sparka på. När jag delat mina erfarenheter med andra som lever nära dessa medmänniskor, har jag styrkts i min uppfattning och erfarenhet, att det är rena lögner som sprids på nätet. Man ser också hur hatet och kommentarerna blir mer och mer hånfulla och fientliga. Folk tror på lögner och drar förhastade och felaktiga slutsatser. Någon påstod t.ex att många som påstår sig vara somalier, men kommer från andra områden, ändå får permanent uppehållstillstånd. Det stämmer absolut inte! Tänk efter vad det är som sås ut. Vad blir skörden?
Vårt land ser inte ut som förr. Någon skrev i Världen Idag att förr i tiden var alla ärliga, man kunde lita på människor och det förekom inga gruppvåldtäkter o.s.v. Insändarskribenten tycktes ge skulden till invandrarna.
Det som jag undrar över är om alla dessa som sitter hela dagarna och lägger ut allt negativt de kan hitta om invandring, muslimer, romer och andra människor som inte lever och tror precis som de, om de gör NÅGOT för att lära känna någon "av dom där andra". Har de försökt visa kärlek? Har de försökt få till en relation och utifrån den relationen kunna påverka i frågor om vår värdegrund, den kristna etiken?
Jag är ingen högröstad apologet, bara en enkel medmänniska som med ett personligt exempel försöker visa på vad Guds kärlek kan resultera i.
Jag blev mycket glad och tacksam för ledaren i DAGEN igår där Elisabeth Sandlund skrev om den enda framkomliga vägen, kärlekens väg.http://www.dagen.se/opinion/ledare/det-finns-ingen-annan-vag-an-karlekens/
De som kritiserat mig har anfört att Jesus blev arg och slog omkull affärsmännens bord i templet och han röt till över orättfärdighet. Ja, det gjorde han, men jag tror att han gjorde det främst mot dem som utgav sig för att vara religiösa, men som hade tappat kärleken och han vände sig emot dem som använde religionen till att trycka ner människor i slaveri och bundenhet. Jesus proklamerade frihet och ett nådens år. Jesus gav kraft till att en förändring kunde ske. Jesus gav människor en inre styrka som gjorde att man ville följa Gud och omvända sig från det onda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0