God Jul!


MAUD OCH JAG VILL ÖNSKA ER ALLA EN RIKTIGT GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT VÄLSIGNAT ÅR

Vi har i dagarna före jul haft kontakt med medlemmar i församlingen som utvisats och fått utstå tortyr. Tack alla som gett gåvor till församlingen som vi kunnat förmedla till dem och andra. Familjen hade inga pengar till medicin för sitt sjuka barn och nu blev det glädje trots ett mycket svårt liv. Pappan skriver så fina ord och nämner flera av våra medlemmar med stor kärlek. Skriver att de är hans mor och far, syster och bror. Det värmer i hjärtat.

Dagarna före jul har jag varit ute med julblommor. I år tog jag god tid på mig att sitta ner i lugn och ro och prata och lyssna. Roligt att se hur människor tar tag i sina liv, blir kreativa, kämpar och utvecklas. Har besökt flera olika hem och ibland kunde man nästan tro att man var i en annan världsdel. Så roligt att komma nära dem som man annars bara träffar lite flyktigt i kyrkan. I år har vi haft så mycket folk på mötena och vid kyrkkaffet har man inte alltid hunnit prata så mycket med var och en. Alltid är det kö med folk som vill dryfta sina problem och ha råd hur de ska gå vidare med sina liv.

Tyvärr vi nyss veta att en av våra familjer splittrats genom att en pappa utvisades. Våra varningar för svåra problem vid ankomsten besannades. Mannen förhördes vid flygplatsen i flera timmar. Sen släpptes han med hot om att myndigheterna ska höra av sig. Just nu vet ingen var mannen är. Han har blivit bortförd av okända gärningsmän.

De senaste dagarna har jag fått rapporter från flera orter i Sverige, att Gränspolisen varit mycket aktiv med att söka upp asylsökande med utvisningsbeslut för att så snabbt som möjligt föra ut dem med tvång ur landet. I ett fall har man till och med uppmanat den kristna kvinnan att dölja sin tro vid ankomsten till hemlandet för att inte bli arresterad och satt i fängelse. Detta strider mot alla mänskliga rättigheter. Man tror knappt det är sant, att en svensk myndighet kan agera på detta sätt.Det rimmar illa med julbudskapet om frid samt "ett glädjebud för alla".
Nu hoppas jag få vila och hämta ny kraft några dagar. Underbart att få ha barnbarn omkring sig och glädjas med dem. Sjunga julsånger och läsa julevangeliet och bara umgås. Läsa alla de där böckerna som ligger på skrivbordet, men som jag inte haft tid att läsa. Ta långa promenader och en god fikastund och kanske förbereda för seminarium som jag ska ha på Predikantveckan i Stockholm i början av året. Det blir spännande att tala till flera hundra pingstpastorer och ledare. Jag ska även medverka i ett samtal med integrationsminister Ullenhag.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0