Utbildningsdag för Migrationsverket

Gårdagens utbildning för Migrationsverket blev en mycket intressant och givande dag. Ett 40-tal beslutsfattare, handläggare och chefer samt medlemmar ur Sveriges Kristna Råd och Rådgivningsbyråns chefsjurist deltog i den spännande dialogen. Sanna Mansouri (pastor i Sverige och fd polischef från Iran), Håkan Sandvik (präst inom Sv. Kyrkan) och jag föreläste och grillades av deltagarna. Stabsjuristen Helen Hedebris presenterade sitt och verkets nya rättsliga ställningstagande angående "metod för prövning av tillförlitlighet och trovärdighet". Att tro att frågan nu är solklar och löst är det nog ingen som anser, men vi har nått en bit på väg. (Du hittar ställningstagandet på MVs hemsida under "lifos" med beteckningen RCI 09/2013)
Jag ska skriva lite mer om dagen och om det rättsliga ställningstagandet, men jag måste läsa och analysera det först mycket noggrant. Idag ska vi också ha en utvärdering av gårdagen inom SKRs migrationsgrupp. Jag ska vara med via SKYPE idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0