Dop på söndag

I måndags hade vi dopsamtal med tre personer som ska döpas på söndag. Det ska bli underbart och roligt. Jag är glad över att Peter ska döpa. Peter är vår pastor som jobbar deltid hos oss, men eftersom vi samarbetar med Vasakyrkan där Peter också är pastor, träffas vi rätt så mycket.
I tisdags besökte jag Pingstkyrkan i Karlstad för att samtala och ge tips kring frågan om att vara en mångkulturell församling.
Idag har jag varit tillsammans med Soheila Fors på Götabro Folkhögskola/bibelskola och vi har berättat om vårt arbete med nyanlända (=invandrare/flyktingar, asylsökande)
Det var ett 70-tal åhörare, främst pastorer och missionärer. De var så berörda av vittnesbörden, så många satt och grät i bänkarna. En man var tvungen att gå ut och gråta ut. De blev dels så oerhört starkt berörda av Soheilas vittnesbörd om hur hon fick möta Jesus som förvandlade hennes liv så radikalt.
Jag berättade om olika flyktingöden och visade på vägar där församlingen och enskilda kan göra en skillnad för dem som kommer till vårt land och har svåra trauma och som har svårt att komma in i vårt samhälle. Att bli sedd, få prata med någon svensk som visar kärlek kan betyda allt.
Annars fortsätter jag med förberedelserna för min del i den utbildningssatsning som Migrationsverket planerar och arrangerar med stöd av Sveriges Kristna Råd. Spännande och enormt utmanande. Hoppas verkligen på en bra dialog med respektfullt och öppet lyssnande från alla håll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0