Omänskligt beslut av polis

Ska inte svensk polis ta hänsyn till Barnkonventionen?
I förrgår satt en ensamstående mor med barn och huttrade och skakade vid busstationen i Filipstad. Barnen var sjuka och låg på en bänk och i en barnvagn.
Jag stannade till och frågade hur det var. Har besökt familjen i över ett år. Är deras juridiska ombud, men har misslyckats att få gehör för begäran om verkställighetshinder.
I torsdags, då jag följde med dem till polisen, hade det ena barnet 40 graders feber! Trots barnens sjukdom måste mamman två ggr i veckan ta alla barnen med sig till polisstationen och skriva sitt namn på en lista. Varför???!!!De är “under uppsikt” av Gränspolisen, ett alternativ till att sättas i förvar. Gränspolisen tror att de skall avvika för att undvika utvisning. När jag besökt familjen har de aldrig, aldrig pratat om eller frågat om att gömma sig. Inget land verkar vilja ta emot familjen och ändå, trots att polisen vet det, försöker de trakassera kvinnan på olika sätt. Har skrivit en överklagan och bett att barnen åtminstone kunde få stanna i skolan/förskolan och slippa lämna skolan två ggr/vecka. Resan med buss fram och tillbaka till polisen tar nästan en hel skoldag. UPPRÖRANDE!
Igår skickade jag in en anmälan till barnombudsmannen och överklagade beslutet om uppsikt och bad för säkerhets skull att Migrationsverket skulle prata med polisen för att finna en bättre lösning.
Idag på morgonen fick jag ett telefonsamtal från Barnombudsmannen. Hon ansåg att jag skulle be Migrationsverket, att besöka familjen i stället för att se att de finns på plats i hemmet, eller att polisen skulle nöja sig med att mamman besöker polisen var 14:e dag eller någon annan lösning som inte går ut över barnen.
Hon skulle skriva ett svar och skicka.
Jag har idag försökt nå både Gränspolisen och Migrationsverket, men ingen har svarat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0