Bered väg och plats för Jesus



I söndags talade jag i vår kyrka. Man kan säga att jag predikade. Jag läste från Bibeln följande verser:
Trösta, trösta (hjälp, uppmuntra, inge nytt hopp)till mitt folk säger Gud. Tala mjukt till hjärtat av Jerusalem………Bered en väg för Herren i öknen (ta bort hinder) bygg en huvudväg i vildmarken för vår Gud. Varje dal ska höjas och varje berg skall sänkas…..Herrens härlighet ska bli uppenbarad och alla människor ska tillsammans se den (på samma gång) Kärnbibelns översättning av Jesaja 40:1-8
Bered plats
a) I ditt hjärta Ut med sopor och skräp i ditt sinne. Ut med vrede, högmod, irritation, stolthet, bitterhet, agg, ilska och avundsjuka. Ge plats för Jesus. Röj undan så att rättvisa, kärlek, glädje, frid och tålamod får plats.
b) I din närhet Be och agera för att Jesus ska bli synlig där du bor, verkar och rör dig. Under de senaste fyra åren har jag bett och försökt att sprida Jesus kärlek till en folkgrupp i Sverige som många människor ser ner på. Jag har försökt visa kärlek och respekt och blivit hembjuden till flera familjer och enskilda. Jag har lärt känna så många fina och trevliga människor och flera av dem säger när de bjuder in mig i sitt hem att, ”mitt hem är ditt hem och du är alltid välkommen här”. Vi har kämpat för att deras familjer ska återförenas efter att ha blivit skilda åt under krig och terrorhandlingar. Vi har hittat familjemedlemmar i olika länder och fört dem samman.
c) I samhället Bereder du en väg för Jesus i ditt samhälle? Eller hur reagerar du på det som händer i vårt samhälle? Stoppar du huvudet i sanden och säger att allt är så eländigt, smutsigt och fult att du inte vill ha något med samhället att göra? Flyter du med strömmen eller försöker du simma mot strömmen? I samma bibeltext står det att ”snart är din krigstjänst över”. Din ständiga kamp för det goda, din iver att berätta om evangeliet, det glada budskapet om ett rättfärdigt samhälle är över.
Varje dal ska höjas. Vilken stor målsättning. Varje berg ska sänkas. De höga och märkvärdiga ska mista sina privilegier och de låga, de fattiga och utstötta ska lyftas. De sjuka ska helas och de sörjande ska få glädja sig. Herrens härlighet ska bli uppenbarad.
En annan föreslagen predikotext (Galaterbrevet 3:21-29) handlar om att i Guds rike är det inte fråga om jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna för ni är alla ett i Kristus. Jag talade om hur viktigt det är att leva sitt liv och tänka på detta bibelord. Då blir det totalt omöjligt att se ner på främlingen och invandraren. Då är det dags att rensa ut alla negativa tankar och ord och inse att i Guds ögon är vi bara MÄNNISKOR som behöver ge Gud större plats i våra liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0