Barnen från Syrien äntligen i Filipstad!!!

Ett fantastiskt mirakel och ett sorgligt beslut, men så är väl livet. Äntligen har de två barnen får Syrien kommit till Filipstad. Det byråkratiska krånglet har pågått i TVÅ ÅR! men idag blev jag inbjuden till fest. Har haft stöd från alla myndigheter. Från FN till Migrationsverket, ambassader och IOM m.fl vars förkortningar jag inte kan tyda. Ändå såg det hopplöst ut och jag undrade hur de skulle klara sig utan föräldrar med en barnflicka som försökte ta hand om dem då de flydde från stadsdel till stadsdel o.s.v.
Jag vill tacka alla som bidragit med pengar till barnen.

Dagens sorgliga beslut handlar om en torterad pojke som jag följde med till en läkare idag. Sjukvården ansåg sig endast kunna ge antidepressiva tabletter trots svåra skador och posttraumatisk stress. Vi gick ut i bilen och för första gången fick jag be en bön i Jesus namn medan tårarna strömmade för våra kinder. Nu står hoppet till Röda Korsets läkare och psykolog.
Sverige har förbundit sig att inte skicka iväg människor till tortyr. Då borde väl samhället kunna genomföra en tortyrdokumentation för att förhindra utvisning tillbaka till våldet och grymheterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0