Nytt möte med Migrationsverket

Nu på torsdag den 16 januari ska vi (SKRs migrationsgrupp) träffa Migrationsverkets chefsjurister för en utvärdering av kursen som vi haft om konversion och religion som grund för asyl. Det återstår en utbildningsdag senare i vår. Efter det kommer jag att sluta i Sveriges Kristna Råd. Jag fortsätter mitt engagemang på andra sätt inom EFK och nu även inom Pingst.
Jag kan konstatera att det fortfarande utvisas flera konvertiter. Polisen jagar dem på uppdrag av Migrationsverket. Igår sms:ade en svensk kvinna som var förtvivlad över att polisen jagade hennes man som är kristen konvertit från Iran. En annan svensk man var så upprörd och arg eftersom ingen av migrationsmyndigheterna tror att hans fru blivit kristen. Ändå är hon med i församlingens styrelse och ledning!!! En av hennes bekanta blev hemskickad och där blev han slagen så illa att han inte kunde prata. Flera blir INTE kallade till utredning och man dömer ut deras kristna tro som icke genuin. Icke genuin, ett uttryck som en av cheferna sa, att de måste ta bort, för vem kan avgöra det. Ja, helt rätt.
Jag kan också konstatera att de som berättar att de blivit kristna i hemlandet eller visat intresse för kristen tro i hemlandet och när de kom till Sverige, de får oftast positiva beslut. Det är DE SOM BLIRE KRISTNA SENT I ASYLPROCESSEN och de som blir kristna EFTER LAGA KRAFTVUNNA BESLUT som får avslag. Jag kan delvis förstå MV. Det finns folk som kanske blir kristna för att ta en sista chans att få stanna. Men de absolut flesta uppfattar jag som ärliga. Eftersom vi tar tid för undervisning, samtal och reflektion, menar jag att vi kan vara trygga med de dop vi genomför och de intyg som vi skriver.
Läser man Bibeln ser vi även att Filippos döpte den etiopiske hovmannen och lämnade honom hastigt när den helige Ande ryckte bort Filippos. Det var ett undantag när det gäller uppföljning. Vi har också gjort undantag. Vi ber att den helige Ande ska leda oss att alltid handla rätt.
Jag tänker arbeta politiskt (kandiderar till riksdagen) för att få en mer rättssäker asylprocess. Tror även att den utbildning vi haft kommer att genomsyra Migrationsverkets jurister och övriga anställda. På sikt blir det bättre asylbedömningar.
Till mötet på torsdag tar jag ändå med mig ett flertal ärenden där kyrkor och församlingar är förtvivlade för att deras medlemmar inte blir trodda och inte får intervju där de kan berätta och redogöra för sin tro.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0