Läkarteam besökte Fartun


Till sist hittade Migrationsverket ett läkarteam som kunde komma och göra en bedömning av Fartun, om hon rent medicinskt skulle kunna utvisas. De skulle ha kommit igår, men ställde in resan pga halka. De hade lång väg att åka, hela 54 mil. Yasmin, "ängeln i Hällefors" fick ta ledigt från sitt arbete två halvdagar.
Läkarna var enastående vänliga, starkt berörda och jag tror rejält chockerade över den magra lilla kroppen som låg i sängen.
-Kan du röra på benet?
-Ingen reaktion.
-Känns det här, frågade läkaren.
Han tittade på de förtvinade musklerna och frågade:
-Hur länge har du legat så här i sängen?
-Två år.
-Kan du själv gå till toaletten?
-Nej Yasmin hjälper mig på morgonen och när hon slutat jobbet på eftermiddagen.
-Men hur kan man låta en MÄNNISKA bli behandlad på detta sätt? Får hon ingen medicinsk hjälp? Följer ingen läkare upp smärtbehandlingen? Får hon ingen hjälp med att röra sig och försöka stå på det ben som fungerar? Frågorna var många.
-Nej, vi får ju inget LMA-kort och varje läkarbesök kostar tusentals kronor. Vi får betala mycket för medicin.
-Ja, men så ska det ju inte vara. Detta är ju akut om något kan kallas för akut. Läkaren KAN välja att trycka på akut-knappen och då ska det bara kosta 50 kronor......
-Jo, vi vet, men det funkar inte så här........
Fartun sa till läkarna att hon vill dö här, men inte så barnen i huset ser då hon dör. Tårarna rann och hon snyftade. Vi kunde inte heller klara mer. Tårögda gick vi ut i köket och drack kaffe medan Fartun låg kvar i sin säng.
Hur det går med intyg till flygbolaget och med min senaste juridiska inlaga och hur många dagar Yasmin ska orka, det vet bara Gud.
-Har du förlorat mycket pengar på att ta ledigt två halvadgar?
-Ja, men det ordnar sig på nåt vis, säger "ängeln".
-Jag ska fråga mina Facebookvänner. Kanske några som inte gett någon gåva på länge kan swisha lite hjälp. Du behöver en uppmuntran. Du har kämpat så helt utan lön på din fritid. Jag för över 1000 kronor direkt så får vi se om några vill hjälpa till denna gång till mitt nummer 0706 347 347 TACK!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0