Fartun har lidit nog nu

Det är tidig morgon och jag kan inte sova. (varning för lång, men viktig text och med en viktig och konkret uppmaning på slutet) Jag tänker på flickan i minibussen. Det är en och en halv månad sen vi for till Migrationsverket i Lindesberg och blev avvisade, men fick ett varmt välkomnande hos samma myndighet i Örebro. Det var ju bra att vi fick registrera en ny ansökan i Örebro, men F har legat i sin säng i ett helt år med svåra smärtor. Nu snart ska hon på en neurologisk undersökning och då behöver hon ett LMA-kort (en id-handling) Kanske kan man operera så att smärtorna lindras, efter det som hände då hon som 12-åring våldtogs av fyra män som brände henne, sköt henne och skar henne i ryggen. Tack alla ni som skickat pengar till F till Korskyrkans Flyktingfond.

 


Jag har i flera dagar ringt till Migrationsverket för att få besked och blivit hänvisad att ringa olika kontor och handläggare. De två senaste dagarna fick jag ett direktnummer, men när jag ringde igår hamnade jag varje gång på Arlanda!!!hos en visserligen vänlig kvinna, men inte dit jag trodde jag kommit.....Ska fortsätta idag och hoppas komma till NÅGON som kan ta tag i frågan.
Hur gick det med riksdagsledamöter som eventuellt skulle ställa en principiell fråga i riksdagen? Den som jag hade kontakt med som övervägde att ställa en fråga blev avrådd av sitt partis "handläggare för samordning och godkännande av enskilda ledamöter som vill ställa frågor till ministrar vid riksdagens frågestund". Man skulle försöka lyfta frågan "på annat sätt, i andra fora". Sitter och tittar på andra frågor som ställts i riksdagen. Jo, det är viktiga frågor om jakt, vatten och vägar, men frågan om en ung kvinnas oerhörda lidande, är också viktigt. Jag har samarbetat med ett flertal riksdagsledamöter från olika partier som ställt konkreta frågor i riksdagen tidigare. En ledamot tog upp frågan om två döva iranska bröder som fick vänta i över tio år!!!på att få uppehållstillstånd och som hade en oerhört svår situation.
Migrationsverket vill överföra F till Grekland. Där får hon ingen hjälp och kan inte klara sig själv pga alla skador och funktionsnedsättningar.

 


Det går att göra undantag från Dublinförordningen och denna flicka/kvinna är ett mycket humanitärt angeläget ärende som enligt mig borde kunna få stanna i Sverige. Vi har accepterat att hon överförs till Grekland OM Migrationsverket kan visa oss en plan för hur hon ska tas om han i Grekland. Någon sådan plan har vi inte fått trots att vi väntat i mer än ett halvt år!!!Hur kan man vägra hjälp till en lidande flicka och välja att titta bort, välja att inte svara, välja att leka kurragömma med den som vill försöka hjälpa?
Tack alla ni som skänkt pengar till mat, mediciner, resor o.s.v.
Nu pågår Ramadan och F har vänner som fastar och ber för henne. jag vill uppmana mina kristna vänner att hjälpa till att be för flickan. Och ni som inte ber kanske har tid att skicka ett brev till Migrationsverket och be dem om att:
1. Utse en handläggare för Fartun med ärendenummer 51-206982
2. Ge Fartun ett LMA-kort
3. Ge henne dagersättning
4. Låta henne få stanna i Sverige
Skicka till [email protected]
I meddelande skriver ni Till Dublinenheten i Solna
KORSKYRKANS FLYKTINGFOND BG 891-8302

swish 123 427 2902


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0