Judisk författare som bodde i Storfors

Fick ett dödsbud idag.
För drygt tio år sedan kom en judisk författare och asylsökande till busstationen i Filipstad.När jag mötte honom hade han en väska med sina tillhörigheter, men jag la märke till att han gick barfota. Åkte hem och hämtade ett par skor som var lite för stora, men han blev så glad och tacksam.
Mannen blev en god vän och han fick hjälpa mig med bokavdelningen på Erikshjälpen Second Hand. Vi följdes åt till kyrkor och till Torpkonferensen utanför Örebro/Kumla och han hälsade på i vårt hem.
Jag blev hans juridiska ombud och försökte hjälpa honom då han fick avslag genom att han bytte spår och sökte få stanna i Sverige pga arbete. Han hade TRE jobb och tjänade bra mycket mer än de 13 000:- som var gräns. Han fick avslag eftersom lagen föreskriver att man ska ha ETT arbete.
Vi lyckades till sist hitta ETT arbete med bra lön, så min vän fick 2 års tillfälligt arbetstillstånd. Han skaffade lägenhet och blev gårdskarl i bostadsföreningen. Så levde han med tillfälliga tillstånd, men det tog tio år! innan han fick permanent uppehållstillstånd. Tyvärr fick han endast leva en månad med denna trygghet. Sjukdom slog till och idag fick jag veta att han avlidit.
Vet att jag ska få träffa honom i landet "där ovan" där vi båda har uppehållstillstånd. Vila i frid Michael.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0