Jobbig väntan för Sazgar

Idag ringde jag till Migrationsverket för att kolla om ansökan för Sazgar (den gravida kvinnan som avvisades på ett så bryskt sätt trots att hon sedan flera år hade arbete i Örebro) hade registrerats och fått en handläggare.
Mannen som jag nu pratat med vid tre tillfällen bad att jag skulle lugna ner mig. MIG (Migrationsverket) hade inte ens tid att registrera alla de handlingar som kommer in till MIG i Norrköping, sa han. Jag har beskrivit för honom hur angeläget det är att det blir en snabb handläggning. Dels för att tiden närmar sig när det kan vara omöjligt att flyga när man är så långt gången i sin graviditet, dels på grund av de omständigheter för övrigt som paret i Irak befinner sig i.
Jag måste säga att det är väldigt byråkratiskt. MIG säger att man måste ut ur Sverige för att söka, men att man är garanterad att få komma tillbaka och få fortsätta sitt arbete. Om man bara följer reglerna skall det inte vara något problem. MEN VARFÖR DENNA BYRÅKRATI? VARFÖR UTSÄTTA FOLK FÖR RISKER ATT BLI DÖDADE NÄR DE ÄNDÅ FÅR STANNA I SVERIGE PGA SITT JOBB? VARFÖR DENNA STELBENTHET? VARFÖR INTE VISA LITE HÄNSYN OCH EMPATI? VARFÖR SKALL TOBIAS BILLSTRÖM ABSOLUT HA SIN VILJA IGENOM? NÄR SKA HAN VÄXA UPP OCH MOGNA SOM MÄNNISKA OCH TA SITT FÖRNUFT TILL FÅNGA? Folk som kan språket och som kan försörja sig och som är inegrerade i det svenska samhället borde väl snabbt kunna få sin ansökan godkänd.

Kommentarer
Postat av: Tony Malmqvist

Det här lär dessvärre inte heller vara sista gången vi ser hur MIG hanterar människor i byråkratins stelbenta Sverige. Och inte ser framtiden så mycket ljusare ut heller så här mitt upp i den globala finanskrisen för alla dom som söker asyl, människor som är på flykt från krig, förföljelse och annat elände. I dessa tider när vi ser SD på stark frammarsch är det så betydelse att vi som kristna verkligen står upp för dom mest utsatta i samhället. Gud välsigne dig Bengt! Mvh Tony

2009-02-12 @ 15:24:11
URL: http://tony48.blogspot.com/
Postat av: Ilea

Hej! Gillar vad jag läser!! Keep up the good work! Är det ok om jag länkar till dig? Mvh Ilea

2009-02-12 @ 21:38:10
URL: http://ileablog.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0