Byråkrati grunden för rättstrygghet???

Det byråkratiska krånglet fortsätter i fallet med den gravida kvinnan Sazgar. Hon gömmer sig i sitt land. Är höggravid. Har tjänstledigt från sitt arbete i Sverige. 3000 kronor är betalda till Migrationsverket för ärendets beredning. Massvis med dokument inskickade. Flera telefonsamtal ringda för att kolla att allt är okey och om ärendet kan behandlas snabbt eftersom kvinnans och på sikt det lilla barnets liv är i fara.
DÅ FÅR VI VETA ATT FORMELL FÖRTUR INTE ÄR BEGÄRD! DÅ SKICKAR JAG IN ETT PAPPER DÄR JAG BEGÄR FÖRTUR. SEN KOMMER AVSLAG PÅ DEN BEGÄRAN.
IGÅR VAR EN DAG DÅ BYRÅKRATIN INOM MIGRATIONSVERKET NÅDDE OANADE HÖJDER. Chefen på arbetskraftsinvandringstillståndsenheten sa att ARBETSGIVAREN ANVÄNT FEL BLANKETT. Jag frågade om inte det viktiga var vilka uppgifter som stod på blanketten och om vi inte kunde ta det direkt på telefonen, men nej det gick inte.
Nu har jag skickat den rätta blanketten till företaget som anställt Sazgar. Andra som ringde Migrationsverket igår fick också höra att ett städjobb, visserligen utfört av en högt utbildad SOCIONOM, inte är ett SPETSKOMPETENT ARBETE I LIKHET MED DATAGENIER FRÅN INDIEN (som ligger i topp av dem som söker sig till Sverige pga arbete) Men ett jobb är väl ett jobb. Hur ska flyktingarna kunna ta de märkvärdigaste jobben direkt. Läkare, socionomer och ingenjörer kanske måste städa, köra buss och diska tills de lärt sig språket? Eller är vårt system felaktigt? Jag bara frågar. Visst har jag varit med om att lotsa läkare direkt till specialsvenska och engelska för att de snabbt skall komma in i läkaryrket och få svensk legitimation, men jag försäkrar; det handlade också om månader av byråkratiskt krångel där myndigheterna gjorde allt för att påtala att läkaren från Afghansitan INTE skulle kunna gå den väg som han och jag ville.
Nu trycker Radio Örebro och Expressen på i detta ärende. Jag känner bara att jag ska gå ut på isen och pimpla en stund. Orkar inte slåss mot byråkratiska kvarnar mer idag......
Så här skrev jag för några veckor sedan:


Jobbig väntan för Sazgar

Idag ringde jag till Migrationsverket för att kolla om ansökan för Sazgar (den gravida kvinnan som avvisades på ett så bryskt sätt trots att hon sedan flera år hade arbete i Örebro) hade registrerats och fått en handläggare.
Mannen som jag nu pratat med vid tre tillfällen bad att jag skulle lugna ner mig. MIG (Migrationsverket) hade inte ens tid att registrera alla de handlingar som kommer in till MIG i Norrköping, sa han. Jag har beskrivit för honom hur angeläget det är att det blir en snabb handläggning. Dels för att tiden närmar sig när det kan vara omöjligt att flyga när man är så långt gången i sin graviditet, dels på grund av de omständigheter för övrigt som paret i Irak befinner sig i.
Jag måste säga att det är väldigt byråkratiskt. MIG säger att man måste ut ur Sverige för att söka, men att man är garanterad att få komma tillbaka och få fortsätta sitt arbete. Om man bara följer reglerna skall det inte vara något problem. MEN VARFÖR DENNA BYRÅKRATI? VARFÖR UTSÄTTA FOLK FÖR RISKER ATT BLI DÖDADE NÄR DE ÄNDÅ FÅR STANNA I SVERIGE PGA SITT JOBB? VARFÖR DENNA STELBENTHET? VARFÖR INTE VISA LITE HÄNSYN OCH EMPATI? VARFÖR SKALL TOBIAS BILLSTRÖM ABSOLUT HA SIN VILJA IGENOM? NÄR SKA HAN VÄXA UPP OCH MOGNA SOM MÄNNISKA OCH TA SITT FÖRNUFT TILL FÅNGA? Folk som kan språket och som kan försörja sig och som är inegrerade i det svenska samhället borde väl snabbt kunna få sin ansökan godkänd. 2009-02-12 @ 11:45:52 Allmänt Permalink

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0