"Garagebön" och några funderingar.

I morgon, torsdag klockan 19 blir det "garagebön" i Holmedal, Årjäng. Det är bilhandlaren och transportföretagaren Sven-Åke Oscarsson som byggt ett garage på sin tomt där han inrett ett stort rum för BÖN FÖR VÄRMLAND. Jag brukar åka dit någon gång och i morgon ska jag vara med när vi ber utifrån Psaltarens olika böner, lovsånger fyllda av glädje och tacksamhet till Gud för Hans stora under och gärningar, men även rop till Gud om hjälp i svåra situationer.
Idag har flera barn och ungdomar i Filipstad undrat varför vi inte kört igång med Onsdagskul och ungdomssamlingar. Bra att de frågar och att våra samlingar betyder något för dem. Trodde nästan att ingen märkt att vi inte börjat.
Jag förklarade att vi är för få ledare och att det är mycket i en församling som måste fungera. När det är för få som ställer sina liv till förfogande för att hjälpa till inom olika områden blir de aktiva trötta och orkar inte. Tänk om flera medlemmar ville engagera sig och ge sig själva för en stimulerande uppgift. Jag tror att det kristna livet skulle bli mer rikt, meningsfullt och välsignat om fler tog aktiv del i arbetet. Jag tror på bön OCH ARBETE. Att ro med endast EN ÅRA gör att vi endast snurrar runt. Vi måste inse detta i olika sammanhang. Gud HAR gett oss olika gåvor, andlig och naturlig utrustning. Vi behöver ANVÄNDA det, annars sinar källan och det blir trist och enahanda.
Läste idag om hur Migrationsministern vägrar träffa apatiskt sjuka barn. Vill han inte se sanningen? Bryr han sig inte om Barnkonventionnens vackra ord? Vill att inte inse verkligheten?
Jag har i natt varit på akuten på lasarettet i Karlskoga. En ny upplevelse. Fick hjälp vid 3-tiden. Hade en allergisk reaktion eventuellt beroende på ny medicin mot den fruktansvärda värken i ryggen. Tackar Gud för att han hjälper för varje dag.
Det var också denna gång en läkare från ett annat land än vårt. Läkaren frågade när jag tagit min Betapredkur om jag hade några barn. När jag svarade att vi har tre söner och sju barnbarn utbrast hon: "Vad du är rik! Oj, vad rika ni är! Vad roligt! Gratulerar!"
Ja, våra kulturer är lite olika. Vi borde kanske ändra en del av våra materialistiska värderingar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0