Att identifiera sig med de svaga och dem som behöver hjälp

1 Korintherbrevet 9:19 Eftersom jag är fri och oberoende av alla, har jag gjort mig till allas tjänare för att vinna desto fler. 20 För judarna har jag blivit som en jude för att vinna judar. För dem som står under lagen har jag, som inte själv står under lagen, blivit som den som står under lagen för att vinna dem som står under lagen. 21 För dem som är utan lag har jag blivit som den som är utan lag, för att vinna dem som är utan lag, fast jag själv inte är utan Guds lag utan lever i Kristi lag. 22 För de svaga har jag blivit svag för att vinna de svaga. För alla har jag blivit allt, för att jag i varje fall skall frälsa några. 23 Allt gör jag för evangeliets skull, för att jag själv skall få del av det.

Igår läste jag dessa bibelord på Stora Torget i Filipstad där kyrkorna hade en gemensam gudstjänst. Bibelordet betyder mycket för mig och det är en text som jag ofta har i tankarna. Först kan man tänka att det handlar om att anpassa sig till max till allt och alla. Men, nej! Så tolkar inte jag texten. I stället tycker jag det handlar om att verkligen identifiera sig med de de svaga och de som behöver hjälp. Ibland kan man inte ge någon hjälp, men man kan lyssna och finnas vid en persons sida.

Just idag tänker jag på familjen Mansur som riskerar att utvisas till Azerbajdzjan. Idag har jag skickat mer information om deras land. Azerbajdzjan blir mer och mer fientligt mot kristen tro. Min förhoppning är att Kammarrätten i Stockholm skall ta upp frågan om säkerhetsläget har förändrats de senaste åren när det gäller de mänskliga rättigheterna. Jag tänker särskilt på de evangeliska kristnas situation. Myndigheterna hindrar församlingar att registrera sig, man försöker förhindra att barn ska få gå på gudstjänster och söndagsskola och man förhindrar kristen litteratur och kristna förkunnare att få komma till Azerbajdzjan för att predika.

I veckan hade vi besök av Göran Skytte som talade om JA TILL JESUS i Filipstads kyrka. Han var mycket inspirerad och glad över att ha fått komma tillbaka till sin gudstro. Gång på gång brast han ut i kraftfulla Halleluja så det dånade i kyrkan. Efteråt blev det trångt kring bokbordet. Vi köpte en DVD om när Lena-Maria Klingvall besökte ett universitet i Tanzania, Afrika och undervisade hur man hjälper dem som har ett funktionshinder att få fullt tillträde till samhället och utveckla sina gåvor och talanger. Det var gripande att ta del av filmen som verkligen pekar på att identifiera sig med dem som andra kanske ser ner på.



Det var trångt vid bokbordet i Filipstads kyrka



Familjen M:s barn får en stunds avkoppling på Torpkonferensen



Barnbarnen på besök. Då händer det att "faffa" också blir glad och sprallig som ett barn och leker i sandlådan, gungar och plockar hallon vid lekparken med barnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0