En tolk ska tolka! Inte styras av sina åsikter

Jag har varit juridiskt ombud i många ärenden, men det jag läste idag, har jag inte stött på förut.
Den kristne afghanske pojken berättar varför han blivit så starkt berörd av Jesus och kärleken från Gud. Han citerar Johannes 3:16 där det står, att "så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde son, för att den som tror på honom, inte ska gå förlorad utan ha evigt liv".
Tolken vägrar översätta och säger till utredaren "jag kan inte tolka, det är bibelord".
Ska inte de som jobbar för Migrationsverket vara opartiska?
Utredaren gör också något ovanligt. Hon hugger på pojkens svar och går in i argumentation och påstår att den sökande har fördomar.
Hur ska pojken få en ärlig chans?
............................
Denna helg skriver jag på en ny ansökan. Han måste få en ärlig chans att förklara och motivera sin tro.Har idag läst vidare i pojkens handlingar och ser att det skedde ett kompletterande förhör. Man avbröt den första intervjun därför att man inte förstod varandra, men det står inget i handlingarna att utredaren avbröt pga av tolken vägrade tolka från Bibeln. Det som skedde var helt emot de regler som gäller för tolkning. En tolk får inte blanda in sina åsikter eller känslor. Efter en sån händelse förstår man att pojken måste ha blivit upprörd, osäker och rädd. 
Jobbar för fullt med en ny ansökan som vi hoppas ska bli rättssäker och korrekt.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0