Avslut efter 35 år

Den här helgen sker det ett slags avslut för mig. Efter 35 år som ledare och pastor i tre olika församlingar i Filipstad och Hällefors lämnar jag över till yngre krafter. Roligt att en av dem är en kvinna från ett land där det för ett antal år sedan inte fanns någon kristen.

Jag satt igår kväll och gjorde en liten summering av dessa år. Mycket positivt har hänt. Under en tid bestod vår ”kyrka” av två kundvagnar som vi fyllde med kaffe, saft och kanelbullar. Alla ungdomar i stan visste vad Bullgerillan var då vi var ute på kvällar och nätter och pratade med ungdomar. Senare fick vi löpa en kyrka för 1 krona. Då jag skrev min första bok blev vinsten en grundplåt till nytt tak på kyrkan.

1997 startade vi i samarbete med Erikshjälpen en stor second handbutik. Åren därefter var fantastiska. I butiken fick många nyanlända lära sig svenska och arbetet där var perfekt integration. Tyvärr brann hela butiken ner i en mordbrand 2015. Kort därefter öppnade kyrkorna ÖPPEN KYRKA med SPRÅKCAFE, utdelning av tonvis med kläder, skor m.m.

Dessa 35 år har inneburit mycket glädje, vänskap och gemenskap, men tyvärr även rätt stora portioner av hot och hat. En av dem som var emot oss blev jag vän med och kunde visa kärlek och omtanke. Senare fick jag döpa honom i vår kyrka i Hällefors. Efter dopet i bilen hem ringde han till en polischef och berättade att han nu lämnat rasistorganisationen och blivit döpt. Polischefen gratulerade honom.

2013 bildade två församlingar Korskyrkan Filipstad-Hällefors. Där har jag varit föreståndare tills nu. I morgon vid årsmötet avgår jag. Redan när jag var 25 år blev jag ledare i en församling i Dala-Järna och nu vid 73 års ålder är det naturligt att trappa ner. Mitt juridiska arbete och rådgivning i flykting- och asylfrågor fortsätter jag med. Varje vecka försöker jag hjälpa församlingar i hela landet och enskilda.

Några bilder från Stora Torget i Filipstad samt en grupp romska barn i Lesjöfors som jag brukade sjunga tillsammans med. På en av bilderna syns Peter Johansson som var pastor i Vasakyrkan då vi öppnade upp för Öppen Kyrka och språkcafé

 

 
 
 
 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0