Exodus 2

Det är många år sedan min bror Kjell Sjöberg dog. Ändå nämns han då och då i olika tidningar och reportage. Blev så glad att läsa berättelsen om Lise och Åke Wallman och arbetet med att hjälpa 100 000-tals judar att få börja ett nytt liv i Israel. Ett arbete som Kjell var mycket engagerad i långt innan Sovjetunionen föll. Kjell hade mött många förfölja och diskriminerade judiska grupper i olika områden i forna Sovjet. Genom att Ebenezer Emergency Fund kunde starta med båtfärder fick judarna en möjlighet att ta med sig några av sina ägodelar när de skulle börja ett nytt liv.
Exodus 2 utgick från en sammanhang i Bibeln (Jesaja 43:5-6) där det står:" Frukta inte, ty jag är med dig. Jag ska låta dina barn komma från öster och från väster ska jag samla dig. Jag ska säga till länderna i norr: "Ge hit!" och till södern: "Håll dem inte tillbaka". För hit mina söner fjärran från och mina döttrar från jordens ände".
I min bok Guds bönegeneral, en biografi om Kjell Sjöberg har jag skrivit en hel del om det spännande och viktiga arbete som Kjell deltog i med stort engagemang och mycket kärlek. Tänk att få vara med om att uppfylla Bibelns profetior.
När Sovjet föll tog de ryska judarnas “Aliyah” fart
 
Nedre bilden: Kjell Sjöberg
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0