Såg en framtidsbild

https://www.dagen.se/livsstil/2021/06/28/flyktingengagemanget-nara-att-knacka-bengt-sjoberg/

– En pastor fick en bild från Gud där han såg mig omgiven av människor med olika hudfärg. Många tolkade det som att jag skulle åka ut i mission, precis som många i min släkt har gjort, men det visade att hela världen kom till mig i stället, konstaterar Bengt Sjöberg.

Som nyinflyttad pastor i Filipstad anordnade han lektioner i svenska, samhällskunskap och gitarrspel för nyanlända killar från Iran. Och han var tydlig med vad han förväntade sig av församlingsmedlemmarna.

– Efter varje träff sa jag att någon i församlingen skulle bjuda hem killarna på fika. De sa: “Men vi kan ju inte prata engelska” och jag svarade: “Det gör inget, de ska ju lära sig svenska”. Och så drack vi kaffe tillsammans och visade upp olika lappar under tiden: “kopp”, “sked”, “sockerbit”, förklarar Bengt Sjöberg.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0