Nya grepp på gång

Både Kristen Gemenskaps hemsida och denna blogg kommer att förbättras. Syftet är att dels bli mer aktuell och att framför allt nå ut med filmklipp från gudstjänster, cafémöten, lovsångskvällar, intervjuer och personliga vittnesbörd. Jag har nyligen köpt en videokamera och håller på att lära mig det tekniska. Genom att ha ett konto på Youtube kan vi lägga ut materialet direkt både på Youtube och på hemsidan. Skulle behöva några hjälpande händer. Kanske några ungdomar?
Läs här vad en "internetpastor" skrivit om detta ämne. Jag har saxat en del av längre text som du hittar på amen.se
Jag rekommenderar även Emanuel Karlstens blogg på http://www.dagen.se




Amen.se är ett projekt inom Svenska Missionskyrkan. Projektet syftar till evangelisation, kristen närvaro och aktivism på internet. Nils Bryntesson är pastor på internet och projektledare för www.amen.se.

"Istället för att bara berätta vad församlingen gör och är på hemsidan - visa det. Att publicera youtubeklipp är lika enkelt som att maila. Att lägga upp en direktsänding av gudstjänsten är lika enkelt som att starta igång ljudmixerbordet. Att blogga är lika enkelt som att skriva ett sms.

Tänk dig kyrkans hemsida med allt det här. Där pastorn, församlingsanställda och församlingsmedlemmars bloggar utgjorde församlingens förstasida. Ett flöde med ständigt uppdaterade texter som berörde alla delar av våra liv. Kyrkan, vardag, jobb och skola. Där modeytligheter varvades med rapporter om kyrkans arbete, problem och gudstro (eller -tvivel). Plötsligt hade hemsidebesökaren fått en inblick i en församling som bestod av vanliga människor. Som tror på Gud.
Och när det är söndag sänds gudstjänsten. Som hyvlar ner tröskeln, rädslan och oron för den som följt församlingsmedlemmarnas bloggar en stund och funderat; "kanske skulle jag ta mig dit".

Jo, jag vet. Din största invändning är "Hur ska vi få tid?". Det sa församlingsföreståndaren Niklas Piensoho också när jag drog precis de här argumenten. Och sedan gick han och predikade i dagar i sträck för de redan frälsta på Nyhemskonferensen. "Men vi vill prioritera riktiga möten". Då har du missförstått något grundläggande. Internet är riktigt. Dess samtal uppfattas mer riktiga än många av dem som görs ansikte mot ansikte. Det finns få saker som leder till så riktiga möten som samtal över nätet. Som kommer ge dig en sådan inblick och ingång i människors liv. Och som till slut sannolikt också kommer leda till att du får ett fysiskt möte".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0