Vår på gång

Den gångna helgen har varit kall och det har varit snö- och trafikkaos. Vi höll på att bli insöade i Dalarna. Höll också på att krocka med en lastbil som i snöröken inte såg mig utan kom emot vår bil mitt i vägen. Precis innan det kunde ha smällt väjde han.

Idag blev jag påmind om att det trots allt kommer en vår. Hembygdsföreningen ringde och frågade om jag ville vårtala vid valborgsmässofirandet vid Munkeberg i centrala Filipstad. Svaret blev naturligtvis ja och tankarna på våren blev påtagliga samtidigt som solens strålar faktiskt värmde snön på taket så det började droppa lite.

Intressant att också börja ana en andlig vår. Blev så glad igår när vi fick besök av en äldre kvinnlig pastor vars församling den senaste tiden mer än fördubblats. Nu på söndag ska hon få döpa fem ungdomar! Kyrkan är fullsatt när de har gudstjänst.

Ikväll var det debatt i TV2 om kristendomens unika ställning i vårt land. Stödet för att bevara den nuvarande skrivningen där våra kristna rötter poängteras var kraftfullt. För att kunna möta andra religioner och uppfattningar behöver vi vara väl förtrogna med vårt eget kulturarv. Skolan ska inte förkunna evangeliet och "frälsa" eleverna. Den uppgiften får kyrkor och församlingar ägna sig åt.

Helt säkert är att många idag längtar efter Gud och längtar efter genuina gudsmöten. En bekant från västra Värmland ringde ikväll och berättade att han besökt ett servicehus där han fått be frälsningsbönen med tre personer. De var så öppna och mottagliga och nu var min vän så glad och tacksam för att ha fått dela sin tro med dessa pensionärer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0