Apropå att MV kan avgöra en persons inre andliga liv
Ert beslut gjorde mig både upprörd och ledsen. Det fick mig och H att känna oss misstrodda och kränkta.
Vi har inte haft möjlighet att träffas till muntlig förhandling för att samtala och lägga fram bevis och svara på Era funderingar. Jag är medveten om att det kan finnas människor som felaktigt uppgett att de konverterat från islam till kristen tro. Deras konvertering har inte föregåtts av verklig och djup omvändelse. Tyvärr förstör deras handlande för äkta konvertiter.
Jag har jobbat med asylärenden i 20 år. Skrivit en bok om mitt arbete och sitter nu med i Sveriges Kristna Råds migrations- och integrationsgrupp. SKR representerar Sveriges 28 kristna samfund samt det muslimska rådet. Det samfund som jag representerar, EFK har cirka 320 församlingar.
Jag har i dessa sammanhang jobbat med att försöka säkerställa hur en konvertering bör gå till för att alla parter skall känna sig trygga, säkra på att det som skett är seriöst och att vi tillmötesgår religionsfriheten (som innebär rätten att både byta religion och att även kunna leva utan religion) Se nedan de regler för konvertering som en arbetsgrupp inom kyrkorna i Sverige tagit fram för att säkerställa en konvertering.
Att då bli ifrågasatt när det gäller H:s konvertering gör mig oerhört upprörd. Jag har noga undersökt huruvida H fått undervisning och frågat om hans beslut mognat fram eller om han helt plötsligt tagit till dopet som en sista utväg att få uppehållstillstånd. H har läst kristna böcker, bibeln, sett på kristen film och deltagit i möten och bibelstudier. Han har mött kärlek och humanitet, blivit sedd som människa och sett de kristnas kärlek till honom oavsett om han var muslim eller kristen.
Enligt kristen tro är dopet en akt där man överlåter sig helt till Gud och begraver den gamla människan och uppstår i en ny relation/dimension i gemenskap med Gud genom Jesus. För en muslim är det ett beslut som är oåterkalleligt och fullständigt definitivt. Enligt kristen tro förenar dopet en människa med Kristus Jesus och församlingen och som en bekräftelse på detta får man dela gemenskapen vid den heliga nattvarden.
Migrationsverket citerar min inlaga att ”H besökt olika kyrkor, både när han bodde i V och i Örebro. Hans intresse för den kristna tron har ökat med tiden. Han har deltagit i bibelundervisning och samtal hos den kristna familj där han bott hos. Efter att ha besökt olika kristna församlingar bestämde sig H för att bli kristen, vilket resulterat i att han döptes i församlingen K C i den 18 april 2010. Detta är förenat med dödsstraff i Afghanistan. H:s församling uppmanar sina medlemmar att vara frimodiga och leva ut sin tro”.
I Ert beslut står det vidare: ”Migrationsverket ifrågasätter att H:s dop föranletts av en religiös övertygelse och att han därmed har för avsikt att leva som kristen i framtiden. Att han låtit döpa sig framstår snarare som ett försök att öka tyngden av sina asylskäl. Migrationsverket anser inte att den omständigheten att H låtit döpa sig kan antas utgöra ett bestående verkställighetshinder enligt 12 kap.19 paragrafen i utlänningslagen. Förutsättningarna för att ta upp frågan om uppehållstillstånd till ny prövning är därmed inte uppfyllda”.
Jag blir oerhört upprörd när jag läser detta. Hur kan Migrationsverket avläsa vad som finns djupt inne i en människas tankar? Hur kan Ni avgöra en persons andliga upplevelser? Hur kan Ni yttra Er om en persons framtida andliga utveckling?
Migrationsverket brukar uppmana konvertiter att hålla tyst om sin kristna tro. Detta strider både mot de mänskliga rättigheterna och är en omöjlighet i ett strängt muslimskt land där man avslöjas direkt om man sätter sig ner för att äta, om man följer de muslimska bönereglerna eller inte. Ja, det visar sig på många olika sätt och kan och får inte undertryckas.
Jag anser att Migrationsverket och Migrationsdomstolarna mer borde lyssna på och lita till de intyg, vädjanden och beskrivningar av konvertiter som vi från kyrkorna i Sverige kommer i kontakt med. Som ledamot i Sveriges Kristna Råds migrations- och integrationsgrupp är det just sådana frågor som vi arbetar med i syfte att skapa ett förtroendefullt samarbete med Migrationsverket och domstolarna. På samma sätt som facket och arbetsgivarna får en viktig roll att bestämma om en person skall få stanna i Sverige på grund av arbete borde kyrkornas yttranden och intyg få en avgörande betydelse för konvertiters möjligheter att få skydd i Sverige. Jag hoppas att den dialog som finns mellan SKR och Migrationsverket får fortsätta i en god anda och att vi gemensamt kan arbeta vidare för att säkerställa så gott det nu går en konverterings äkthet.
Jag anser att H måste få skydd i Sverige och att hans konvertering är seriös. Det är uppenbart att H:s liv definitivt
är i fara om han skulle utvisas till Afghanistan. Se bifogat brev från Svenska Missionsrådet som idag kommit till mig genom Svenska Afghanistankommittén (SAK)
Stor fara för konvertiter i Afghanistan
2010-07-01 15:47
Höga ledare i Afghanistan kräver arrestering och avrättning av personer som blivit kristna. Det är en utveckling de senaste veckorna, som experter på religionsfrihet befarar tyder på att hot mot konvertiter har blivit "institutionaliserade" i landet. Den senaste veckan har 20 kristna afghaner arresterats. Även personer som har kontakt med västerlänningar förhörs av polisen.
Uppgifterna kommer från Christian Solidarity Worldwide, som kartlägger brott mot religionsfriheten i världen. Enligt uppgift från organisationen har den negativa utvecklingen i landet utlösts av att en privat tv-station i maj visade bilder av afghaner som döps. Sedan dess har protestgrupper i fyra provinser i landet krävt avrättning av personer som lämnat islam. President Karzai har begärt en fullständig undersökning av händelsen, två kristna hjälporganisationer har blivit avstängda och minst 13 enskilda organisationer granskas.
Afghanistan är officiellt en islamsk stat. I frågor som inte berörs i den afghanska konstitutionen träder islamska sharialagar in, vilket inkluderar frågan om att lämna islam, vilket ska bestraffas med döden. Afghanistan har dock ratificerat FNs konvention om civila och politiska rättigheter som skyddar människors frihet att bekänna sig till eller anta en religion eller en trosuppfattning efter eget val. Afghaner som konverterat till kristendomen har länge mött stora hinder och hot men den senaste tidens händelser visar på systematiska problem. Konvertiter flyr nu landet, och kristna afghaner i Indien har skickat ut ett rop på hjälp.
Mer information:
Katherine Cash, sakkunnig i religionsfrihetsfrågor Svenska missionsrådet, 0708-454 327, [email protected]
Viktoria Isaksson, kommunikatör Svenska missionsrådet, 070-453 63 69, [email protected]
Svenska missionsrådet är en mötesplats för samtal om kyrkors och kristna organisationers internationella ansvar. I SMR möts 36 kyrkor, missionsorganisationer och biståndsorganisationer som arbetar för en rättvis värld.
Svenska missionsrådet, 172 99 Sundbyberg, 08-453 68 80, [email protected], www.missioncouncil.se.
Med vänlig hälsning/Best regards,
Katinka Wall
Pressekreterare/Informatör - Press secretary/Information officer
Svenska Afghanistankommittén/
Uppgifter om konvertering till kristen tro
1. Vilka upplevelser ledde fram till konverteringen?
2. Vilken undervisning har föregått konverteringen?
Vem har undervisat? I vilket sammanhang har undervisningen förekommit?
3. Har konvertiten döpts till den kristna tron?
Var? Av vem?
4. På vad sätt har konvertiten utövat sin kristna tro?
Har det skett i hemlandet? I Sverige?
5. Är konvertiten en medlem i den kristna församlingen/husgruppen och i den kristna gemenskapen?
6. Hur praktiserar konvertiten sin kristna tro?
7. Hur lång tid har konvertiten varit aktiv i någon kristen församling?
8. Berättar konvertiten om sin tro för andra människor?
9. Vad gör att församlingen är övertygad om att konvertiten kommer att utöva sin kristna tro i framtiden?
10. På vad sätt är man från församlingens sida villig att även i fortsättningen hålla kontakt och stötta konvertiten?
11. Är församlingen beredd att följa upp och vid kontroll besvara frågor om äktheten i konverteringen och hur konvertiten är utövande kristen efter 2-3 år?