Nationaldagsbön


Nu är det snart fem år sedan Sveriges nationaldag blev en helgdag. Det finns en längtan bland många kristna i vårt land att den dagen ska få bli en speciell bönedag för Sverige. Vad skulle hända om Sveriges alla kristna kunde samlas i bön på sina orter och be för vårt land i år? Vi är många kristna som gläds över Jesusmanifestationen för några veckor sedan då cirka 25 000 personer samlades till bön i Stockholm. Nu arrangerar vår församling Sverigebönen i morgon klockan 11 i Pingstkyrkan i Hällefors. Vi har en power point-presentation med många fina bilder, bibelord och uppmaningar att be för vårt land, skolor, företag, politiker och för växande inflytelserika församlingar.

I flera år har vi haft Bullgerilla på nationaldagens kväll eller kvällen före. Förra året hade jag förmånen att hålla högtidstalet. Redan på morgonen var jag med och serverade kaffe på Stora Torget. I år kommer nationaldagen präglas av bön och gemenskap med övriga kristna församlingar i bygden. Vi gläds åt ett ökat samarbete.

Förra året var det 53 platser som hade registrerat nationaldagsbön, och förutom det förekom det även bön på många fler orter.


Just nu är det 97 orter registrerade.


Det är så inspirerande att se alla orter där vi ber för vårt land.


Men om mitt folk, det som är uppkallat efter mitt namn, då ödmjukar sig och beder och söker mitt ansikte och omvänder sig från sina onda vägar, så vill jag höra det från himmelen och förlåta deras synd och skaffa bot åt deras land
2 Krön 7:14

Vår Gud, vår Skapare och Herre,
 
vi tackar Dig och prisar Dig

för våra liv och för vårt land.

Vi, Dina barn i Sverige, ber Dig, genom Din Son Jesus Kristus:

 förlåt oss och hjälp oss förlåta varandra,

 hjälp oss komma nära Dig och Ditt Rike,

 lär oss älska varandra och vårt vackra land,

 ge oss allt som vi verkligen behöver - förbarma Dig över oss 

och rädda oss från det onda, inom oss och utom oss.

 Gud, välsigna Sverige, dess folk och dess natur,

 var med oss och ge oss Din frid

 - nu och i all tid.

 I Jesu namn,

 Amen





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0