Irakier med utvisningsbeslut

Irakier med utvisningsbeslut kan få utvisningen inställd tills vidare. Men de måste ansöka om det individuellt hos Europadomstolen.

Om precis en vecka, onsdagen den 17 november, lyfter ännu ett plan med destinationen Bagdad. Det är ett deportationsplan som kommer att vara fullastat med människor som sökt asyl i Sverige, Norge och Storbritannien, men som fått avslag och nu ska utvisas. Men ett visst hopp har tänts för dem som sitter och väntar på att skickas tillbaka.

LÄS MER i DAGEN
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=234006

Varje asylsökande från Irak som fått avslag och verkställighetsbeslut om utvisning får begära inhibition hos Europadomstolen. Efter inkommen begäran kan domstolen meddela inhibition och utvisningen kan ställas in. De sökande måste själva anlita advokat eller ett juridiskt ombud. Juridiskt ombud kan vem som helst som har en fullmakt.

FARR (Flyktinggruppernas och asylkommiteernas riksråd) har tagit fram en mall för hur det så kallade överklagandet enligt regel 39 (Rule 39) ska gå till. Även Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar håller på och utarbetar en mall för ansökan om inhibition.
Jag har ännu inte fått mallen, men väntar med iver eftersom flera irakier har ringt och frågat hur de skall göra för att rädda sina kamrater som fått utvisningsbeslut. Idag ska jag träffa några av dem. Även pastorer i olika kyrkor runt om i Sverige ringer och frågar om råd hur man gör för att t.ex gå in som ombud och vart de skall vända sig med olika brev, vädjanden och inlagor.
Jag varken hinner eller orkar engagera mig så mycket, men jag hänvisar till advokater och olika organisationer t.ex.
http://www.farr.se
http://www.sweref.org
Kolla även vad Migrationsverket skriver
www.migrationsverket.se



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0