Kyrkor tar initiativ för en bättre integration

Onsdagen den 27/10 kl. 17.00 inbjuder Svenska Kyrkan i Kristinehamn m.fl till ett informations och inspirations möte i Församlingshemmet  om vad vi kan göra för att främja integration, få  nyinflyttade från olika delar av världen att känna sig välkomna och hemma här samt motverka rasism och främlingsfientlighet. Enheten för integration i Kristinehamn har lovat medverka och berätta om sitt arbete och sina erfarenheter. En egyptisk kvinna som arbetat med invandrarkvinnor i Karlstad och en afghansk man  som bott flera år i Sverige har lovat berätta om sina erfarenheter.
Jag kommer att medverka och berätta om de erfarenheter vi har från Filipstad och det som jag lärt mig genom att besöka andra kommuner.

Klockan 19 blir det en ekumenisk nattvards-och förbönskväll i Svenska Kyrkan i Kristinehamn då vi speciellt skall be för våra nysvenskar.

Torsdagen den 27 kl.19 är det ett liknande arrangemang i Kristinakyrkan i Lindesberg. Då ska jag tala över ämnet: "Se främlingen mitt ibland oss".
I Lindesberg finns en stor grupp invandrare från Burma som deltar flitigt i församlingens möten och gudstjänster, inte minst med sin sång och musik.

Om du bor i närheten är du hjärtligt välkommen till någon av dessa samlingar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0