Globala Veckan

I onsdags var jag i Eksjö inbjuden av Flyktingrådet. Jag blev så glad när jag fick träffa så många kunniga och engagerade medmänniskor. Det var folk från Röda Korset och samtliga kyrkor och många andra. Några asylsökande hade även hittat till samlingen.

Vi höll till i Pingstkyrkan. Vilka stora och välanpassade lokaler de har. OCH lokalerna används varje dag! Bland annat cafe LYCKAN.
En livaktig församling på alla fronter. Man blir inspirerad. På samlingen deltog både kyrkoherden, präster, pastorer, barnpastor, diakoner och trogna pensionärer som visade sig ha stor livserfarenhet, några till och med som missionärer och biståndsarbetare i länder som Rwanda, Pakistan, Indonesien, Kenya m.fl Det var alltså inte så att kyrkorna hade delegerat uppgiften att ta hand om främlingen till några enskilda aktivister, utan här anade jag att det fanns ett brett och noga genomtänkt arbete som HELA församlingen/föreningen var delaktig i. Jag delade med mig av 23 års erfarenheter av att försöka vara en medmänniska och berättade om några flyktingar som vi kämpat för samt hur vi kan vara stödpersoner, om asylprocessen och hur vi kan stötta och hjälpa till på ett viisligt sätt.

Hemkommen ser jag till min glädje att tidningen INBLICK tagit in vårt öppna brev till migrationsministern. Bra!
Jag blir också bedrövad och bestört när jag hemma öppnar post och upptäcker att Migrationsverket överlämnar ärenden om konvertiter till polisen. Man lyssnar inte på argument och fortsätter trots avsaknad av regelverk att slumpmässigt antingen ge avslag eller ge uppehållstillstånd. Trots det ena beviset efter det andra om hot, förföljelse och andra uppgifter som visar att flyktingen riskerar sitt liv vid ett återvändande hotar svenska myndigheter med tvångsavvisning. Funderar på vad man kan göra mer? JO-anmälan?

Ska fortsätta att tala och skriva denna vecka om BEHOVET AV FRISTÄDER. Om du läser i Gamla Testamenetet i bibeln hittar du begreppet FRISTÄDER-orter dit folk kunde fly för att få vara i säkerhet. Om man oavsiktligt dödat någon kunde man få fly till ett 10-tal städer runt om i Israel. Vi skulle behöva fler ALSIKE KLOSTER och M och M och ROSENGRENSKA m.fl

Här några kort från Eksjö


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0