Öppet brev till Billström och Ribbenvik



Denna text finns och kommer att finnas på olika bloggar ( t.ex Flyktingbloggen samt EFK-bloggen Ett nytt Sverige) och i olika former som debattartiklar, nyhetsinslag och underlag för intervjuer.
Breven är skickade till Migrationsminister Tobias Billström och Migrationsverkets rättschef Mikael Ribbenvik samt till olika handläggare som har ansvaret för den fortsatta behandlingen av människor som kommit till tro på Jesus och lämnat islam.

Varje människa rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Gäller inte det asylsökande?

Enligt artikel 18 i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna har varje människa rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och att ensam eller i gemenskap med andra offentligt eller enskilt utöva sin religion eller tro genom undervisning, gudstjänst och iakttagande av religiösa sedvänjor. Dessa rättigheter återfinns även i FN:s konvention om medborgerliga och politiska rättigheter och i Europakonventionen.

Jag undrar varför Sverige inte lever upp till denna deklaration? Varför finns det inga enhetliga regler för behandling av asylsökande som till exempel lämnat islam och blivit kristna (konverterat)

I oktober 2010 träffade jag och två övriga representanter från Sveriges Kristna Råd, rättschefen på Migrationsverket, Mikael Ribbenvik, på Caritas kontor i Stockholm. Ribbenvik lovade då att utarbeta ett rättsligt ställningstagande, men valde senare att överlämna ett ärende om en afghansk konvertit till Kammarrätten. En av nyckelpersonerna i det målet är allvarligt sjuk. Varken vägledande beslut eller rättsligt ställningstagande kan därför skrivas/beslutas.
Detta gör att hela behandlingen av konvertiter blir totalt rättsosäker och godtycklig. Genom att församlingar i hela landet ibland vänder sig till mig med frågor om asylsökande som blivit kristna och medlemmar i församlingen, har jag fått en inblick i hur olika konvertiterna behandlas. I några församlingar bland annat i Siljansnäs Frikyrkoförsamling har jag deltagit i en stor fest för två afghanska pojkar som nyligen fått uppehållstillstånd med motiveringen att de är evangeliskt kristna och skulle riskera förföljelse.

Jag har fyra EXAKT lika dana ärenden där jag antingen är juridiskt ombud eller har full insyn i alla handlingar. Två av dessa har fått permanent uppehållstillstånd, PUT och två har fått avslag. De med avslag har fått nej på helt felaktiga grunder, missuppfattningar som domstol/Migrationsverk ej velat korrigera när de förstått hur det ligger till. Kammarrätten lämnar inte prövningstillstånd. De olika instanserna hävdar att konvertiten dels kan hålla tyst om sin tro och dels skriver man att ingen i Afghanistan vet att de blivit kristna. Av dessa anledningar finner myndigheterna att de lugnt kan återvända.


Vad säger Migrationsminister Tobias Billström, övriga talespersoner i migrationsfrågor och vad säger Migrationsverkets ledning? Inte kan det väl vara rätt att gå emot mänskliga rättigheter och religionsfrihet? Att uppmana asylsökande att hålla tyst om sin tro går stick i stäv emot de riktlinjer som Mikael Ribbenviks rättsliga ställningstagande kring HBT-personer fastslår. Där står det tydligt och klart att Migrationsverket inte får uppmana HBT-personer att hålla tyst om sin sexuella läggning. Det måste i logikens namn även gälla kristnas rätt att få utöva sin tro och leva ut sin kristna tro.

Vi är många, både enskilda OCH handläggare inom Migrationsverket som väntar på ett vägledande beslut i konvertitärenden och/eller ett rättsligt ställningstagande. Jag menar att det borde vara stopp med utvisningar tills man rett ut hur man ska ha det. Ändå fick jag igår ett desperat meddelande om hur en kristen afghansk pojke utvisats med tvång trots att hans pastor vädjat för honom och bekräftat att han är en seriös och trovärdig kristen. Våra två afghanska medlemmar har varit på återvänandesamtal och om de inte samarbetar kring sin utvisning hotar Migrationsverket med sänkta bidrag och polishämtning och inlåsning på förvar (flyktingfängelse, där man kan hållas på obestämd tid)

Flera gamla asylärenden som legat i många år utan att berörda iranska personer kunnat utvisas har för en tid sedan åter tagits upp hos Förvaltningsprocessenheten vid Migrationsverket i Göteborg. Månaderna går och de asylsökande som varken kunnat utvisats eller fått möjlighet att komma in i det svenska samhället, sitter år ut och år in och bryts ner psykiskt allteftersom tiden går. Ett iranskt par har vistats långa tider på sluten psykiatrisk klinik medan samhället omhändertagit barnen. Vad kostar inte detta? När jag ringer till ansvarige utredaren i Göteborg får jag endast veta att ”det är många ärenden som ligger och väntar”. Det är samme utredare som i Migrationsdomstolen förde Migrationsverkets talan emot en kristen afghansk ung man som är medlem i Kristen Gemenskap Filipstad-Hällefors. Mannen som heter Taher Khademi uppmanades att hålla tyst om sin tro och Migrationsverket ansåg vidare att han inte kunde vara kristen eftersom han endast gått tre månader i skola och inte kunnat tillägna sig den kristna tron. Att han fått hemundervisning och gått två år i svensk skola och lärt sig att läsa både dari och svenska och läser bibeln på båda språken fäste man inget avseende vid. De fel i grundärendet som legat med hela vägen i asylprocessen vägrade även Kammarrätten att ta upp till prövning. Mannen ska alltså utvisas! Vår andre afghanske medlem heter Naser Rezai och han har fått samma behandling i de olika instanserna. Där menar myndigheterna att ingen i hans land vet om att han är kristen, varför han lugnt kan utvisas. Han lever ut sin kristna tro och måste få göra det. Naser har deltagit i offentliga möten på ett flertal orter där hans kristna tro har presenterats. Naser Rezai har även gått ut med sin kristna tro på Facebook och funnits med på bloggar. Migrationsverket menar dock att dessa platser på Internet inte har den genomslagskraft som kan göra att folk vet om att han blivit kristen.

Även om ingen i hela världen skulle veta att Naser är kristen, har han rätt att vara det och utöva sin kristna tro, läsa bibeln och gå på gudstjänster. Frågan om Naser, Taher och övriga konvertiter skall få skydd för sitt liv och säkerhet i Sverige skall inte vara avhängigt av huruvida människor i deras land eller något annat land känner till att man blivit kristen och döpt. Det är en mänsklig rättighet att få ha en tro, leva ut den, äga och läsa en bibel och delta i gudstjänster och följa bibelns lära. Att Naser och Taher är kristna är ställt utom allt tvivel. Att kristna blir förföljda i Afghanistan till liv och egendom och att det till och med är förbjudet att äga en bibel i hans land måste innebära att de har rätt till flyktingstatus.

När jag söker fakta kring HBT-personer och asyl hittar jag följande kritik från RFSL vilket är mycket upplysande. Trots klara regler för dem tycks det även här vara fråga om godtyckliga bedömningar.

RFSL skriver i ett uttalande 10-05-27:

”Rättssäkerheten är uppseendeväckande låg för hbt-personer som söker asyl i Sverige efter att ha flytt från förföljelse, misshandel, hedersvåld eller hot om straff på grund av sin sexuella läggning, könsidentitet eller könsuttryck. RFSL instämmer i den kritik som de externa konsulterna riktar mot Migrationsverket i de rapporter som släppts av myndigheten idag.

- Rapporterna visar på det som vi länge vetat. Asylsökande hbt-personers möjlighet att få skydd i Sverige är i mycket stor utsträckning beroende av vilken handläggare de råkar tilldelas på Migrationsverket, säger Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL.

Idag släpper Migrationsverket två rapporter om myndighetens hantering av asylsökande hbt-personer. Rapporterna är skrivna av externa konsulter och båda riktar skarp kritik mot de normer, fördomar och missuppfattningar som finns i organisationen.

- Det är mycket glädjande att Migrationsverket nu granskar sitt arbete ur ett hbt-perspektiv, med den verkliga utmaningen ligger förstås i tillämpningen av kunskapen. Hbt-kompetensen måste i väsentligt högre utsträckning genomsyra hela organisationen om lagens syften ska kunna uppnås, säger Ulrika Westerlund.” Mer om asyl och HBT finns att läsa på:
www.sanna-ord.se/asylnytt/arkiv/10233-i.html#10053115

RFSL hjälper varje år ca 50 asylsökande hbt-personer i deras kontakter med Migrationsverket. Det visar att det inte handlar om så många personer. Jag tror att de kristna församlingarna tar emot ungefär lika många, men jag har ingen total bild av antalet.

Vad ämnar Migrationsministern göra för att åtgärda de brister som finns i hanteringen av konvertitärenden?

Vad ämnar Migrationsverkets ledning och högste rättschefen göra för att utarbeta ett rättsligt ställningstagande för konvertiter?

Är svenska migrationsmyndigheter intresserade av ett samarbete med kyrkorna i Sverige för att vi skall kunna ha ett förtroligt samarbete i frågor som rör religion som grund för asyl?

Bengt Sjöberg, pastor och ombud för Farr

Markus Sand, ordförande i EFK-gruppen Forum för mångskultur och religionsmöte, pastor i Rinkeby Internationella församling,Gjohn-Marko Berisha, pastor och fd muslim, Ferro Mehmedovic, pastor och Theódoros Demetriádes, pastor med över 40 års erfarenhet av arbete bland invandrare ställer sig bakom denna artikel och frågeställningar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0