En församling med mycket "go" i sig

För 45 år sedan var vi en grupp ungdomar som var mycket engagerade i Filadelfia Sundbyberg. Lasse Wäfors och ungdomarna, sa man om oss trots att Lasse endast var tre, fyra år äldre än oss.
Vi var ofta ute och sjöng och spelade, vittnade om vår tro och hade trevligt tillsammmans.
Igår gästade jag Sala Pingstkyrka för att tala över ämnet "Vad gör kyrkan då främlingen knackar på dörren?"
Mötesledare var Lasses fru Gittan och hennes dotter Camilla. Gittan är ordförande i församlingen och lika engagerad, entusiastisk och fylld av livsglädje som för 45 år sedan. Hon påminde mig om sommaren då jag nyss tagit körkort och skaffat en liten Bubbla (Volkswagen) Två gravida unga kvinnor och jag åkte runt till Sundbybergs lekplatser och hade barnmöten med flanellografundervisning, lekar, tävlingar och mycket härlig sång. Gittan var en av de höggravida kvinnorna som jag skjutsade runt en sommar. Vi nådde många barn med det glada budskapet om Jesus. Gittan berättade igår hur jag fick köra allt närmare sandlådan allt eftersom veckorna gick och hennes mage blev större och större.
Mycket har hänt sedan dessa år. Livet har inneburit en hel del kamp, sjukdom, ja även död. Lasse och Gittans son dog vid 36 års ålder. Gittan berättade vilket meningsfullt och kärleksfullt liv som sonen fått leva trots sin sjukdom. Våra söner brukade alltid innesluta Christoffer i sina böner då de bad aftonbön.

Pingstkyrkan i Sala är en livaktig församling. Man har många verksamhetsgrenar och är en församling "mitt i byn". Kvällen innan var kyrkan fylld av olika band som spelade jazz m.m. I caféet fick församlingens medlemmar knyta kontakter med besökarna på (jag tror det var) Kulturnatta. Församlingen är delaktig i Hela Människans arbete, man besöker fängelset, har barn- och ungdomsgrupp och mycket mycket annat. Nu vill man satsa på integration och välkomnande av asylsökande/flyktingar. Det fanns folk med som jobbade med ensamkommande flyktingbarn och Röda Korset.
Här är några kort från igår:



Från samlingen som hölls i caféet




Entrén



Gittan Wäfors med dotter Camilla och barnbarn



Huvudentrén



Trummor, elpiano m.fl instrument i stora salen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0