Polishundar bet flyktingaktivister

Jag läser idag på http://www.flyktingbloggen.org

där jag är regelbunden skribent att polisen bussat hundar på aktivister i samband med en blockad där man försökte förhindra utvisning till Irak. Se den hemska bilden nedan. Då kan jag tåla att jag idag blev mycket illa bemött på grund av mitt engagemang för flyktingar.

Citat från Flyktingbloggen:"Men allt är inte bra samtal såklart. Efter att jag läst att aktivisterna vid vår systerblockad i Flen blivit såväl hundbitna som pepparsprejade så gick jag till de poliser jag tidigare pratat med och sa:

”Jag har fått veta att mina vänner i Flen blivit bitna av polishundar. Ni har väl inga hundar med er? Jag skulle hata att bli hundrädd.”

De förklarade att de hade de inte, och sedan stod vi och pratade, tre poliser och jag. Om livet, moral och u-länder. Någon ropar till borta vid blockaden, så jag springer dit.

Och då skäller någon av poliserna. Vov vov. Naturtroget dessutom, jag hann bli rädd och vända mig om förrän jag insåg att det var… tja… ett skämt kanske man kan kalla det?

 

Sedan visade jag denna bild på den hundbitne i Flen, och en polis kommenterar:
”Ni begår brott. Då får ni ta konsekvenserna. Ett hundbett kanske är en sådan konsekvens, vi vet inte vad som hände. Han [aktivisten] kanske vägrade släppa sina kompisar eller sparkade till, då biter en hund. En hund är ett djur”.

Visst är vi beredda att ta konsekvenserna. Men jag hade förväntat mig att straff skulle komma efter en rättegång, inte på gatan. Jag tycker inte att det är motiverat att bussa hundar på två aktivister.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0