Rätten att få vara en enad familj


Förra veckan deltog jag i Sveriges Kristna Råds migrations och integrationsmöte. Ett av ämnena som vi talade om var alla de tusentals barn som finns i olika flyktingläger i länder som Etiopien, Kenya, Tanzania m.fl länder och som har sina förälrar i Sverige. Nu finns en chans att de skall kunna förenas med sin far eller mor. Det handlar om liv eller död för många av dessa barn.

Det kommer att krävas ett stort ideellt arbete att hjälpa somalierna att fylla i ansökningshandlingarna.
För varje person som flyttar till vår kommun får vi ett statsbidrag på 50 000kronor/år. Naturligtvis kostar det att integrera dessa familjer, men låt oss hjälpas åt ideella krafter såväl som myndigheter. Jag har idag haft en genomgång med representanter för den somaliska föreningen i Filipstad.

Uttalandet/pressmeddelandet kommer inom kort. Den text som jag hade här var ännu inte antagen av SKR. Jag ber om ursäkt att jag var för ivrig att lägga ut texten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0