Familj räddad från utvisning till Syrien

För något år sedan kom jag i kontakt med en familj från Syrien. De hade laga kraftvunna utvisningsbeslut.
Frågan som de ställde tillsammans med några vänner var om det gick att göra någonting. Vi satt som så ofta vid fikaborden på Erikshjälpens café. Det såg hopplöst ut.

Så följde en tid med insamling av sjukjournaler, intyg och telefonsamtal och några juridiska inlagor lämnades in för att försöka stoppa den förestående utvisningen. Risken fanns att polis skulle komma och tvångsutvisa. Jag ringde polisen.

När beslutet kom i veckan att ingen skall utvisas till Syrien blev vi alla glada, MEN ändå kom ett beslut om utvisning. Skulle familjen vara ett undantag? Jag lusläste besluten, men förstod ingenting. Skrev en ny begäran och frågade om det inte var ett missförstånd eller att familjens beslut fattats innan det nya rättsliga ställningtagandet. Familjen var mycket orolig och ångest och fruktan tog strupgrepp på alla, inklusive barnen i familjen.

Så tittade jag på mailen på eftermiddagen idag och såg till allas vår stora glädje att utvisningen av familjen har stoppats. De kan känna sig trygga. Nu avvaktar vi utvecklingen i deras hemland där ett näst intill inbördeskrig rasar. Många människor har dödats det senaste dygnet. Känslorna och sorgen är stor, men just nu kan denna familj känna sig säkra.

Kommentarer
Postat av: Mats Byrén

Vi har en liknande situation, jag pratade med gränspolisen för någon vecka sedan om en syrisk familj. Nu är utvisningen stoppad och vi gläds över det men jobbar förstås vidare för det uppehållstillstånd som de så väl behöver.

2012-02-04 @ 23:22:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0