På gång igen i sakta mak

Efter fyra veckor av hosta, heshet och feber är jag nu igång igen, men i sakta mak.
Jag talade igår i Pingstkyrkan i Storfors. Hade god hjälp av en power pointpresentation om rösten skulle svika mig, men rösten blev mer fast i klar ju längre jag talade.
Jag läste mycket i bibeln från profeten Jesaja om att stå upp och vara ljus-inta sin plats-utvidga området och inte ta i för lite-ha en större vision- tro att Gud ska bana en väg i ödemarken (det vill säga i min tolkning) skapa relationer till människor som vi möter i vardagen. Jag uppmanade församlingen att tänka större, lita mer på Gud och de gåvor som Gud utrustat oss med genom sin helige Ande. Jag bad de församlade att tänka att de är en församling för alla 5000 invånare i kommunen, inte bara församlingens medlemmar. Vi behöver gå ut med budskapet om försoning, helade relationer, förlåtelse, upprättelse på livets alla områden, peka på att det finns hopp, glädje och SE MÄNNISKAN som vi möter. Jag berättade bland annat om en familj som jag hälsade på en gång då de kom in på Erikshjälpen Second Hand. Hur vi lärde känna varandra och hur de började jobba i butiken. Hur deras situation senare berättades för hela Sverige och hur de fick ta emot stöd och hjälp från 1000-tals människor i Sverige.
På mötet sålde jag fler böcker än vad jag gjorde då jag besökte en av Sveriges största kyrkor/församlingar. Det fanns en stor öppenhet, andlig hunger och längtan efter att lära sig mer och våga praktisera mer ute i vardagen. Det var en skön atmosfär och folk hade inte bråttom iväg utan flera samtalade och berättade om vilken längtan de har efter att få se mer av Guds härlighet, kraft och andlighet i bygden. Församlingen har nu gjort en omstart av sin second handverksamhet och tagit emot flera nya medarbetare. En träffpunkt som betyder mycket.
Jag kommer gärna tillbaka till de goa vännerna i Storfors!

Idag har jag varit i Stockholm och blivit intervjuad av ett amerikanskt TV-bolag. De har i helgen träffat advokater och männsikor från kyrkor som berättat om hur Sverige behandlar konvertiter. Jag fick berätta om den hårdhet och den känslokyla som möter många av våra vänner som blivit kristna.
Min engelska/amerikanska borde ha varit bättre. Vi fick bryta ett par gånger och jag fick ta om de svåra orden och uttrycken och hitta rätt uttal som t.ex haven som betyder fristad. Jag sa heaven som betyder himlen, men för en utvisningshotad flykting som jagas av polis och Migrationsverk är en säker tillflyktsort som ett himmelrike. Det behövs flera havens/heavens, himmelska fristäder i vårt land!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0