Öppen Kyrka-Språkcafé

Tillsammans med Teen Challenge-flickorna Johanna och Elinor begav vi oss till asylboendet för att marknadsföra ÖPPEN KYRKA i Vasakyrkan. Jag kontaktade en syrisk kvinna som hjälpte oss att skriva en affisch på arabiska. När hon skrivit klart frågade hon om hon kunde få ta sin skolklass med nyanlända elever med sig till kyrkan för ett studiebesök. Senare på dagen när jag kom hem ringde en kollega till kvinnan och även hon ville ta med sig en grupp elever. Då blev jag kontaktad av en grupp människor från olika föreningar, Svenska Kyrkan, företag, samhällsorganisationer och kommunen. Deras grupp har sammanträtt för att hitta lokal och kunna starta ett språkcafé. Nu undrade de om vi kunde träffas för att samverka. På så sätt öppnade Vasakyrkan dörren och vi hade vår första Öppna kyrka med språkcafé. Så här skrev jag på kvällen efteråt på Facebook:
Premiär för mångkulturellt språkcafé idag i Vasakyrkan, Filipstad. Ett initiativ där flera organisationer, myndigheter och församlingar deltar. Det kom mycket folk. Vi svenskar hade alla fullt upp att svara på alla frågor och försöka vägleda och berätta samt ge tips. Läraren från skolan bad mig förklara för hennes elever varför vi var så glada och varför vi välkomnade dem så hjärtligt. Det var roligt att svara på den frågan. Flera fick svar på olika integrationsproblem och någon fick ett positivt svar från en myndighet som vi kunde förmedla kontakt med. Detta kommer att ge ringar på vattnet, så vi får säkert fler besökare nästa torsdag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0