Kulturkrock!!!

En asylsökande handikappad kvinna bor ensam i ett rum och kök. Plötsligt en dag får hon en ny "kamrat" i samma rum. De ska dela på kök och det lilla rummet där de förvarar sina viktiga handlingar som rör asylansökan, id-handlingar m.m. De ska dessutom sova i samma rum. Den nytillkomna kvinnan är ännu mer handikappad och behöver hjälp för att ta sig runt i rummet.
Den ena kvinnan är kristen och den nytillkomna kvinnan är muslim. Den muslimska kvinnan iakttar de fem bönetimmarna. Det innebär att hon går upp på natten för att tvätta sig innan det är dags att förrätta den tidiga bönen. Fem gånger per dag sker denna ceremoni. När den kristna kvinnan sitter i köket och skall ha sin andakt kommer plötsligt mellan 10-12 muslimska vänner och hånar och skriker åt henne på grund av  hennes kristna tro. Dessa vänner känner som sin plikt att sitta hos sin kamrat i princip hela dagarna. De kommer och går och går och kommer. De stannar till sent på kvällen.
Den kristna kvinnan som vant sig vid att ha lugn och ro och som börjat skolan får ingen lugn stund att studera. Hennes handikapp förvärras så mycket att hennes ben börjar svullna. Då går hon till Migrationsverket för att berätta att det är kaos i hennes lägenhet. Enligt kvinnan lovar någon att komma över till lägenheten idag, men ingen kom. Precis innan den kristna kvinnan ska gå till kvällssamlingen på Erikshjälpen ringer hon och berättar att det är sånt skrik och oväsen i hennes lägenhet och så upprörd stämning att hon inte vågar gå ut eftersom hon är rädd att den grupp människor som är hemma hos henne skall röra om bland hennes handlingar. Hon väljer att stanna hemma.
När jag hörde detta åkte jag upp till lägenheten och träffade dessa människor. Jag hälsade och tackade dem för att de bryr sig om sin vän som är sjuk. Det är ett fint sätt att visa omsorg. Det borde vi svenskar göra mer, MEN jag sa att vi har religionsfrihet i Sverige och att de måste kunna leva tillsammans och respektera varandras religioner.
Jag sa också att det nu är två personer som ska dela på ett litet rum. De måste också ge den andra kvinnan lugn och ro så att hon inte blir mer sjuk.
När jag ringer vid 21.30 är det fortfarande fullt liv i lägenheten. Jag lovar att prata med Migrationsverket i morgon.
Idag har jag också blivit uppringd av en kurator från ett sjukhus i en angränsande stad. Hon berättar att de har en patient på sjukhuset som egentligen inte är såå sjuk, men i hans etta har Migrationsverket placerat TRE andra personer. Han mår så dåligt av detta, eftersom han inte kan sova och få lugn och ro, så sjukhuset måste låta honom få bo på sjukhuset någon dag då och då. Kan detta vara acceptabelt? Hur kan Migrationsverket ta emot så många asylsökande utan att ha lägenheter för dem som kommer hit. Kan det anses godtagbart att låta fyra personer bo i en etta?
Jag har fler frågor som jag hoppas få svar på i morgon när jag kontakytar Migrationsverket.
Jag återkommer i detta ärende.......

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0