Positiva nyheter

Iranier tar emot Jesus Kristus

Igår fick jag telefon från en iransk kvinna i Sverige. Hon berättade att man nu räknar med att det finns åtta miljoner kristna iranier i Tadjikistan, Afghanistan, Iran och några andra länder utanför det gamla Persien. Hela tiden möter människor Jesus i drömmar, syner och visioner. Många iranier tar emot parabolsändningar eller hittar kristna program via Internet också. Man tar till sig budskapet om Jesus Kristus med stor entusiasm och glädje även om det innebär att de som bor i Iran riskerar sina liv.

M fick också börja skolan

Nu har båda männen som jag skrev om för någon vecka sedan fått börja skolan. När jag träffade M idag var han mycket glad för sin första dag på skolbänken.

S har fått kommunplats

En del asylsökande som fått uppehållstillstånd får ibland sitta länge och vänta på kommunplats. Idag fick jag besök av Z som berättade att hon äntligen fått besked att hon får flytta till den stad som hon önskat. Hon hade med sig en vacker blomma och jag fick en kram och tack för att jag hjälpt henne med en del dokument och handlingar. Det har inte varit det lättaste att tampas med språksvårigheter och blanketter. Något av det svåraste var väl i och för sig när vi hade bibelstudier i församlingen. Z hade ofta svårt att hitta i sin bibel på sitt stamspråk. Jag minns när jag visade henne var Habakuck låg. Så råkade bibeln slås ihop och vi fick börja leta igen. För några dagar sedan fick jag veta att Z är så gott som analfabet, något som hon inte ville berätta för andra.
Jag hopppas verkligen att hon ska få studera och hitta jobb dit hon kommer. Hon har under flera år haft ett arbete här i stan, så det är en framåt tjej.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0