Asylsökande hotade till livet i Grekland

Idag träffade jag en man som berättade om hemska upplevelser som asylsökande i Grekland. Han hade blivit hotad till livet av grekisk polis. Polisen sa åt honom att åka tillbaka till Somalia annars skulle de skjuta honom!
Det är vanligt att asylsökande i Grekland sätts i fängsligt förvar. Mannen levde på gatorna, men en natt när han låg och sov kom en grek och hotade honom till livet. Han sa att han skulle skjuta honom om han inte for tillbaka till Afrika din svarta .........
Man tror inte att det är sant att EU-landet Grekland kan behandla människor på detta sätt. Har jag fel? Har de tre personer som jag talat med upplevt unika händelser?
Jag tror inte det eftersom TV 4 gjort reportage om liknande behandling. Kalle Larsson (v) har idag, eller ska i morgon i riksdagen, ställa en fråga till migrationsministern om behandlingen av asylsökande i Grekland. Samtliga riksdagspartiers företrädare inom asylpolitgiken avråder från att Sverige skickar folk till Grekland.
Visst förstår jag att Grekland får ta en stor andel av asylsökande och jag inser att övriga EU-länder måste ta sitt ansvar, men nog borde väl respekten för människorna vara bättre än så här.
Jag väntar på mail från kalle Larsson och på ett reportage från TV4. Jag har idag och igår varit i kontakt med en reporter på TV4.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0