Svensson på Arbetsförmedlingen gick bra, men inte.......

Idag följde jag med ett par som skulle registrera sig på Arbetsförmedlingen. De var så glada för att de fått sina fyra sista siffror som öppnar upp samhället för våra nysvenskar.
Vi satte oss vid datorn och började fylla i en massa uppgifter och sen skulle vi skaffa inloggningskonto och lösenord. Gång på gång fick vi svar att det namn som vi angivit inte var unikt! Vi prövade med både kvinnan och mannens namn och sen med deras barns namn som om jag får säga det själv visst är unika för att vara i Sverige. När ingenting hjälpte sa jag till kvinnan att hon skulle skriva sitt förnamn och sen skriva Svensson som efternamn. Mitt förnamn och några siffror fick duga som lösenord. Då började det helt plötsligt att surra och knäppa i datorn och sen öppnade sig allt. Det var bara att fylla i grundskola, andra utbildningar, var i Sverige de ville söka jobb samt inom vilka områden och så vidare.
När de sen skulle in på andra områden på Af:s hemsida fick de på nytt fylla i XXY Svensson och det gick hur bra som helst.
Inte visste jag att Svensson är mer unikt än Krijaliknevic eller Mndobigodi Abdoma!!!


För övrigt verkar det som om det kommer mycket folk på BOKKVÄLLEN på Folkets Hus i Filipstad på torsdag. Jag kommer att berätta det senaste som hänt de döva iranska bröderna. Det är rätt så dramatiska händelser. Vi ska också presentera en ung man från Afghanistan som riskerar avvisning trots att han bott mycket länge i Sverige och haft tillfälligt uppehållstillstånd och bott hos en svensk familj som deras eget barn i flera år. Killen kom till Sverige som minderårig. Jag ska göra ett uttalande och bjuda in flera tidningar till kvällen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0