Beundransvärd handläggare på Migrationsverket

Det är inte ofta som jag berömmer Migrationsverket. Så mycket roligare att få göra det från hjärtat idag. Det finns många handläggare som gör ett professionellt arbete och både använder hjärna och hjärta. Ibland när jag mött det motsatta beteendet i pressade situationer har både den asylsökande och jag blivit ledsna över hårdhet och brist på empati.
Helena på Migrationsverket i Filipstad är mycket omtyckt av de asylsökande. Många gånger har hon informerat mig om viktiga saker som jag haft stor nytta av.
Idag följde jag med två asylsökande män till Migrationsverket. Kön i receptionen var lång. När Helena såg oss bjöd hon oss att komma in på hennes arbetsrum. Hon förstod att vårt ärende krävde enskildhet. Det handlade om männens boendesituation som är besvärlig. Helena lyssnade, antecknade och förslog olika lösningar. Under tiden som vi var på hennes kontor tog hon även reda på att en av männen nyligen beviljats rätt att arbeta.
De båda männen är angelägna att komma igång med studier och praktik och de blev mycket glada över att Helena brydde sig om dem.
Det har kommit många nya asylsökande till Filipstad och handläggarna har mycket att göra. Att Helena tog sig tid och hjälpte oss idag var mycket positivt. Vi väntar också att Birgitta på MIGAN snart skall komma tillbaka och hjälpa fler att slussas ut i praktik och andra sysselsättningar. Väntan och ovissheten kan ibland kännas olidligt svår. Att då mötas av kärlek och förståelse betyder väldigt mycket.
Tack Helena!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0