Utvisad flykting vädjar om hjälp

Atil Asanovic med fru och sjuk son utvisades från Sverige för cirka tre år sedan. Vi fyllde deras väskor med kläder och husgeråd innan de åkte eftersom de saknade allt när de kom fram till sin lilla bostad i Serbien på gränsen till Kosovo. I lägenheten bodde även Atils föräldrar som också utvisades från Sverige.
Atils sjuke son fick ingen hjälp på sjukhuset. Romer har mycket svårt att få sjukvård och att över huvud taget bli registrerade för att komma in i samhället.
Atil försörjde sig på ströjobb som till exempel lasta gods på järnvägsstationen.
Gång på gång har jag fått sms och telefonsamtal från familjen. Atils bröder fick alla stanna i Sverige på grund av den tillfälliga asyllagen, men Atils familj hann utvisas innan den började gälla.
Nu har Atil hittat ett jobb 12 kilometer från sin hemort. Problemet är att han måste åka taxi till jobbet! Han har dock hittat en moped som han kan få köpa, men den kostar 600 euro. Nu vädjar han till mig om hjälp. Jag låter denna vädjan gå ut här på bloggen och jag kommer idag att skicka de första 500 kronorna ur egen kassa. Kanske du finns som känner för detta. Du kan skriva till mig så ska jag berätta hur du kan skicka din gåva.
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0