Döva iranska bröderna går under jorden

TV programmet PERSPEKTIV i SVT 2 sände idag kl.17 ett 15-minuters inslag om de två döva iranska bröderna Akbar (Daniel) Mahmoud (Sassan) Farkondeh. De har förföljts i Iran för sin kamp för dövas rättigheter. I Sverige har de blivit kristna. De har fått avslag i alla instanser och Migrationsverket har överlämnat deras ärende till polisen. Bröderna har valt att gå under jorden. Perspektiv nämnde i sitt inslag att de valt att gömma sig. Även migrationsminister Tobias Billström intervjuades om sin syn på deras ärende, men han uppehöll sig mest generellt om dövas behandling i asylprocessen. Sveriges Dövas Riksförbund vill skapa en enhet för döva asylsökande så att de inte isoleras på olika förläggningar runt om i Sverige utan möjlighet till kontakt med andra döva. En religionsexpert uttalade sig även om hur farligt det är att konvertera från islam till kristen tro. Perspektiv intervjuade mig om deras asylskäl och hur de behandlats under asylprocessen. Jag nämnde att jag under de 18 år som jag haft kontakt med flyktingar knappast upplevt en sån hård attityd till asylsökande. Att migrationsverket så medvetett går in för att knäcka deras psyke så att de självmant skall vilja tillbaka till sitt land.
Jag har skickat en överklagan till Europadomstolen och de har tagit upp ärendet. Jag vill främst få till stånd en ny praxis. Den gällande är 11 år gammal och grundar sig på förhållanden innan den hårdföre president Ahmadinejad kom till makten.
Jag hoppas att flera medier tar upp brlödernas svåra situation. Information finns på SVT PERSPEKTIV (man kan se programmet via Internet samt när det kommer i repris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0