Filipstad i botten igen eller???

image41

Ännu en gång har Filipstad och Hällefors hamnat i botten i en undersökning. De två kommuner som vår församling jobbar i. Det är FOKUS som med tillgänglig statistik rankat Sveriges kommuner enligt ett 30-tal faktorer och kommit fram till var det är bäst och sämst att bo. Man har bland annat kollat antalet miljonärer i kommunerna. Jag kan tänka mig att man tittat alldeles för mycket på olika plånboksfrågor och för lite på de saker som jag och många med mig värdesätter. Ren luft, vacker natur, sjöar, berg och skogar. Närheten till allt som man behöver i en stad, men ändå mycket nära till orörd natur där man kan bada, fiska och bara promenera och fylla på sina batterier.
I Bibelns Ordspråksbok kan man läsa i kapitel 11 och vers 11: "Godhjärtade invånares inflytande ger en stad framgång, men de ogudaktigas moraliska förfall ruinerar den." Jag bor hellre i en mindre stad där jag kan finna godhjärtade vänner än en storstad där alla bara rusar fram i sin statusjakt och stress.
Visst finns det mycket som behöver förändras i Filipstad och Hällefors och det jobbar vi med på olika sätt, men låt oss lyfta fram allt det positiva som ändå finns i våra bygder. Jag är så tacksam över att många runt om i Sverige ser församlingen Kristen Gemenskap med dess omsorg om den lilla människan som en positiv förebild. Till hösten kommer pastorer och församlingsarbetare från Evangeeliska Frikyrkan på besök för att studera församlingens utåtriktade arbete och vår second handbutik som just nu håller på att byggas ut. Församlingens möten lockar ständigt nya besökare och vi ska snart ha dophögtid och hälsa nya medlemmar välkomna.

Kommentarer
Postat av: Ofelia

Jag håller helt och hållet med om att Filipstad och Hällefors är väldigt bra kommuner att bo i - med otroligt trevliga människor och vacker natur! Det är sådant man ska uppskatta i livet och sätta högsta värde på !!! Vänner och gemenskapen med dem!

2007-06-18 @ 23:09:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0