Daniel och Sassan får inte ny prövning

Jag skriver nu till regeringen om de båda döva iranska bröderna. Jag ska även kontakta EU-domstolen.

Här är utdrag ur mitt brev till regeringen:
 

Eftersom två iranska döva bröder, som konverterat till kristendomen, vägrats prövningstillstånd i Migrationsöverdomstolen, finns det ingen annan väg att gå, än att skriva till ansvarig minister och till regeringen. Jag känner väl till att en minister inte kan gå in i ett enskilt ärende, men det jag begär nu är en totalt ny översyn av praxis hur seriösa konvertiter från Iran skall behandlas.

 

Jag vill också starkt framhålla det allvarliga i att bilder på en av brödernas dop finns på vår kyrkas hemsida (www.kristengemenskap.nu samt på min blogg. Dopbilden har uppmärksammats av en landsman till bröderna. I ett hotbrev till mig förklarar personen att både de som konverterat och de som hjälpt dem att byta religion skall brinna i helvetets eld. Bröderna har varit fem och ett halvt år i Sverige. När vi nu kommit till vägs ände måste regeringen gripa in i själva principfrågan.    

                     

Det står nu helt klart, att det är hög tid för uppdatering av den gamla praxisen för iranska konvertiter. Risken är stor, om den inte uppdateras, att man fortfarande följer den ca 11 år gamla praxisen som grundar sin bedömning på inaktuella uppgifter.

Enligt dåvarande iranexperten på Migrationsverket, Magnus Rydén, hade Migrationsverket kontakt med den armeniska kyrkan i Teheran och fått lugnande besked om att det är möjligt att leva som kristen, ?om man bara var diskret med sin tro?.

Detta är inte hela sanningen om att vara en kristen bekännare i Iran.  

Det här att leva diskret och inte störa, det gäller de traditionella kyrkorna, alltså armenier och assyrier, vilka tillåts ha sin nedärvda tro, men som inte får missionera bland muslimer.

Dessa gamla ortodoxa kyrkor försöker också att samarbeta med myndigheterna och har t.o.m. någon representant i riksdagen, även om de inte har samma rättigheter som muslimer för övrigt.

 

Det är därför inte de ortodoxt kristna, som söker skydd här, utan - de evangeliskt kristna, de som konverterat från islam.

De anses som förrädare mot såväl landet som mot Allah själv och befaras vara mycket farliga och smittsamma. 

Det är, som bekant, belagt med dödsstraff för en muslim att konvertera enligt sharialagen, och sharialagen är överordnad den statliga lagen.

 

Med den nye presidenten, Mahmoud Ahmadinejad har nu läget blivit katastrofalt för alla slags oliktänkande.

Mullorna anser, att konvertiterna både hädar islam som religion och hotar regimen, som helt bygger på islam och håller därför på sharia-lagens straff.

Nu igen, men på ett mer fördolt sätt, fängslar, torterar och dödar man de hatade kristna konvertiterna. De dör i fängelse, ?försvinner?, omkommer i ?olyckshändelser?, ?begår självmord?, eller blir oskyldigt anklagade och avrättade för narkotikabrott eller liknande.

Om inte samhället direkt fullföljer sharialagen, så har grannar, arbetskamrater, familjen möjlighet att, utan negativa konsekvenser, fullfölja sharia-lagens krav på dödsstraff.

Den kristne konvertiten blir fredlös i en totalitär, islamistisk teokrati.

 Efter lagändringen 2006, så ska, enligt migrationsminister Tobias Billström (citat från riksdagen): ?En viktig inriktning vid förändringarna av utlänningslagen var vidare att sätta bestämmelserna om SKYDDSBEHOVEN I FOCUS..? 

Hur uppfyller vi nu i Sverige FN: s skyddsregler för dem, som p.g.a. sin religion, sin kristna konvertering, behöver skydd här i Sverige? ? Det är numera inte bara kända kristna ledare, pastorer och evangelister, utan också vanliga enkla människor, som råkar illa ut i Iran.

 

Kritik har framförts från olika håll om bristande kunskap i länderkunskap på Migrationsverket. Jag hoppas att handläggarna skall ta till sig vad Utrikesdepartementet skriver om de mänskliga rättigheterna i Iran. Jag citerar i mitt brev flera sidor ur en rapport från UD som innehåller stark kritik mot de mänskliga rättigheterna i Iran. Jag önskar få ett klarläggande av, om man numera verkligen tar hänsyn till de fakta, som framkommer så tydligt av Utrikesdepartementets rapport 2006. som t.ex. på sid.1.

?Inga framsteg har gjorts på MR-området,.. att Iran inte lever upp till kraven på en rättstat? och ? att en ökad intolerans färgad av en radikaliserad islamisk moralism präglar det iranska samhället.?

 Om de som konverterat har en så livsavgörande och stark tro och övertygelse, måste de ha rättighet att få leva ut och leva i den i sitt dagliga liv som en mänsklig rättighet. 

Jag begär att regeringen tar upp detta ärende skyndsamt och ger Migrationsverket i uppdrag att ta fram en ny praxis som ger seriösa konvertiter möjlighet att få sitt skyddsbehov tillgodosett i Sverige.

 

Filipstad den 24 maj 2007

Bengt Sjöberg, juridiskt ombud för bröderna Akbar (Daniel) och Mahmoud (Sassan) Farkondeh från Iran.

Om någon vill läsa hela skrivelsen med alla citat från UD skriv ett mail till mig så skickar jag den. Min adress är [email protected]

           

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0