Andlig nyfödelse gav trygghet

Det händer att jag följer med asylsökande till Migrationsverket för att de skall bli delgivna olika beslut. Ibland kan det vara mycket oro, ångest och frustrerande situationer. Häromdagen följde jag med en man som har ett avvisningsbeslut. Nu handlade samtalet om möjligheten av att få fram resehandlingar.
Plötsligt tittar handläggaren på Migrationsverket på min vän och frågar hur han mår. "Visst har du gått upp i vikt?"
"Jo, jag mår bättre nu" svarar min vän. "Du förstår, sen jag blev född på nytt ser jag allt på ett helt annat sätt. Vad som händer mig här i livet är viktigt, men det viktigaste är min relation till Gud genom Jesus och jag reagerar och tänker på ett helt annat sätt nu än tidigare. Jag vet att mitt liv vilar i Guds hand och jag känner mig trygg".
Med tanke på allt vad min vän gått igenom både i sitt hemland och i Sverige har det skett en stor förändring på insidan av denne man. Tänk vilken kraft det finns i tron på Gud. Vilken styrka och vilken trygghet. Tron håller i vardagslivet och i tuffa situationer.
Denne man vill i framtiden återvända till sitt land för att vara med och bygga upp ett demokratiskt styre. Just nu är det inbördes strider och svåra konflikter. Skulle han utvisas kan han bli dödad. Jag hoppas att han ska få stanna tills det lugnar ner sig och att han ska få studiero så han kan tillgodogöra sig den undervisning han får om det svenska samhällsskicket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0